Manfreds 1

Da min kæreste og jeg var i København et par dage midt i juli, boede vi i hans brors lejlighed på Nørrebro en spytklat fra mit yndlingskvarter omkring Jægersborggade og Stefansgade. Inden vi skulle med toget hjem, gik vi derfor ud for at finde os noget god frokost i området.

Vi endte på det økologiske spisehus og vincafé Manfreds, som jeg tidligere har besøgt sammen med min veninde – den gang godt nok til aftensmad, men de havde også nogle frokostretter at tilbyde på stedet, så vi slog os ned ved et lille bord indenfor.

Tjeneren var franskmand og talte meget hurtig engelsk med fransk dialekt, så jeg havde svært ved at nå at opfange, hvad han sagde (selvom jeg egentlig taler både fransk og engelsk), men min kæreste var heldigvis skarpere end mig, så jeg lod ham do the talking derefter.

Min kæreste valgte dagens ret, der var kødboller af lam og okse med grøn salat, belugalinser, kål og urtecreme (145 kr.), og jeg sprang på en gang mellemstørrelse oksetatar med grøn salat, sprødt rugknas og hvidløgscreme i bunden (105 kr.).

Manfreds 2Manfreds 3

Til maden bestilte min kæreste et glas vin, men da jeg bad om en cola, fik jeg at vide, at det havde de ikke, da det jo var et økologisk sted. Det forvirrede mig noget – altså, blandt andet Naturfrisk laver da økologisk cola…? I stedet havde de æblejuice, så det valgte jeg, da jeg ikke havde lyst til alkohol så tidligt på dagen.

Der kom noget ganske forrygende brød på bordet, som jeg kunne have spist mig mæt i, hvis jeg ikke havde haft nogen hæmninger, for hold da fast, hvor var det altså lækkert! Sprød skorpe, let klistret midte og helt klart lavet på surdej.

Min kæreste var godt tilfreds med sin kødbolleret, og min tatar var saftig og velsmagende med god kontrast i det sprøde knas og de friske salatblade. Jo, Manfreds er skam også et hit til frokost, må jeg erkende.

Vi mødtes med min veninde efterfølgende til en kop kaffe og en is i Stefansgade, og hun fortalte, at hun ofte henter dagens ret som take-away hos Manfreds til fornuftig pris. Jeg er dødmisundelig! Hvorfor har vi ikke den slags kvalitetssteder, der laver mad ud af huset, i Aarhus?