Hawaii Kona-kaffe

I går aftes kom jeg retur fra Hawaii efter to ugers fantastisk ferie fyldt til randen med smukke naturoplevelser, tropeklima, badning og forkælelse af smagsløgene. Jeg har taget over 800 billeder, og jeg kan godt allerede nu afsløre, at en del af disse er madrelaterede.

En af mine nye favoritter fra den eksotiske amerikanske stat er Kona-kaffe. Kona er et stort distrikt på den største ø, Big Island (Hawai’i), og det er kun kaffe herfra, der har ret til at bære navnet Kona-kaffe, som tilsyneladende er en af de dyreste kaffer i verden. Det vidste jeg dog ikke, da jeg faldt for smagen.

Vi drak Kona-kaffe hver morgen, da vi var der, og det kunne fås i alle supermarkeder i forskellige afstøbninger – ovenstående er kun 10% Kona-kaffe (som er meget normalt), men stadig med en fremragende, sødmefuld smag. Desværre kunne jeg ikke finde den som hele bønner og købte i stedet en pakke 100% Kona-kaffe med hjem.

Men mere om mine hjembragte herligheder og madmæssige oplevelser fra Big Island og O’ahu i fremtidige indlæg. Jeg ville blot lige kigge ind og forklare grunden til den ugerlange tavshed herinde.