Møf 1

I fredags mødtes min kæreste og jeg med min søster og svoger på Restaurant Møf, efter at vi forinden havde fejret weekendens begyndelse med en flaske Riesling på vores yndlingsvinbar, Vincaféen i Borggade.

Jeg har været på Møf en enkelt gang før, og det var ganske udmærket. Min søster og svoger er til gengæld ganske begejstrede for stedet, så da de foreslog os at indtage en gang aftensmad dér, før de tog retur til sommerhuset på Fyn, var vi klar.

De to männer valgte begge kalvetatar med Karl Johan-svampe, syltede bøgehatte og croutoner som forret (109 kr.) og til hovedret confiteret gris med majs, polenta, bær og sauce af grillet majskolbe (179 kr.). Min kæreste fik sig et par fadøl til maden, hvor vi andre tre valgte at dele en flaske orangevin fra Slovenien (470 kr.).

Min søster valgte selv samme kalvetatar dog i hovedretsudgaven (179 kr.) og tog sig så en omgang med tre franske råmælksoste med kompot og knækbrød (99 kr.) som ret nummer to. Jeg selv valgte kulmule glaseret i soya og lime og med bønner og spinat (179 kr.), og så skulle jeg naturligvis have dessert: Bagte blommer med luftig lakridscreme og pinjekerneflager (89 kr.).

Møf 2Møf 3Møf 4Møf 5Møf 6Møf 7Møf 8

Inden maden kom på bordet, fik vi serveret et par fine små brød og noget utroligt lækkert pisket smør, som jeg gjorde et grådigt indhug i. Orangevinen var sød og frisk og mindede mig meget om æblevin – passede i øvrigt fremragende til fisken!

Og apropos fisken så ville den opmærksomme læser undre sig efter at have set retten afbilledet ovenfor – for det er i hvert fald ikke kulmule. Og jeg lagde faktisk først mærke til det, da jeg så billederne her efterfølgende – at jeg åbenbart fik serveret laks i stedet for den kulmule, der var på menuen, og uden at ændringen blev italesat af tjeneren. Lidt sært, at de ikke informerede om dette ved bestillingen…

Til gengæld smagte det aldeles pragtfuldt! Det var smagsmæssigt lige i øjet med meget mørt og saftigt fiskekød i det lækreste limeskum og med masser af sprøde grønne bønner. Desserten var ligeledes helt eminent med søde blommer og virkelig lækkert lakridsskum!

Så det var faktisk en ganske succesfuld aften på Møf med enormt lækker og veltilberedt mad, spændende vin og gode priser. Eneste sten i skoen var den manglende information om, at kulmulen havde fået sin lakseven til at afløse, men det endte jo lykkeligt alligevel.

UPDATE:
Se Kristine Wacher Rødbros kommentar til fiskemysteriet nedenfor – der var nemlig en helt god grund til kulmulens laksede udseende, for det var faktisk kulmule! Der kan man bare se.