Pølsehorn 1

Okay, det er måske lidt overmodigt at kalde dem “verdens bedste”, men det er helt klart min bedste opskrift på pølsehorn, I får her, og jeg bruger den HVER eneste gang, jeg opdager, at det lokale supermarked har pølser i Stop Spild Af Mad-køleren.

Opskriften er både meget nem at gå til, og hvis jeg er kommet til at lave flere pølsehorn, end min kæreste og jeg kan nå at spise på en håndfuld dage, kommer der også en posefuld i fryseren, og så er der frokost-hapsere til de dage, jeg ikke lige når at få lavet madpakke.

Nogle vælger at smøre dejen med ketchup, før den rulles sammen til horn, men jeg er fan af at bruge sennep i stedet, og så nøjes jeg med ketchuppen som dyppelse efter bagning. Selvom jeg anvender dijonsennep, kommer de ikke til at smage spor stærkt, men får blot en ekstra snert af “je ne sais quoi”.

Pølsehorn 2Pølsehorn 3Pølsehorn 4

INGREDIENSER (ca. 12 styk):

½ pakke gær
20 gram smør
1,5 dl. mælk
1 tsk. honning
½ tsk. salt
1 knivspids kardemomme
Hvedemel
6 pølser
Sennep
1 æg
Sesamfrø

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Smelt smørret ved lav varme
• Bland smør og mælk i en skål
• Ved fingerlun temperatur tilsæt da gæren
• Ibland honning, salt og kardemomme
• Sigt mel i, og ælt, indtil dejen er ensartet
• Lad dejen hvile overdækket et lunt sted i 40 minutter
• Del dejen i to, og rul den ene ud på et meldrysset bord
• Skær seks lige store trekanter, smør med sennep
• Rul hver trekant sammen om ½ pølse
• Gentag ovenstående med den anden klump dej
• Fordel hornene på to bageplader med bagepapir
• Pensl med sammenpisket æg, og drys med sesamfrø
• Bag pølsehornene ved 200 grader i ca. 15 minutter