Forn Boix 1

Som regel er jeg ikke den store kagespiser (med undtagelse af fynsk brunsviger, drømmekage, jordbærtærte og hindbærsnitter, men ellers…!), og småkager har aldrig rigtigt været min thing. Alligevel blev jeg fristet, da jeg kom forbi Forn Boix.

Der er to Forn Boix-butikker i Barcelona – den ene på Carrer de l’Hospital 20 og den anden på Carrer d’En Xuclà 23 i udkanten af Barcelonas charmerende El Raval-kvarter ikke langt fra Plaça de Catalunya. Det var sidstnævnte, jeg blev ledt i fordærv af.

Første gang holdt jeg mig i skindet og stod bare og glanede lidt i vinduet, før jeg gik videre. Anden gang gik den ikke, og jeg måtte ind og proviantere i den fine småkagebiks med i øvrigt de yndigste klinker på gulv og vægge.

Valget var faktisk svært, for der var en del fine sager, men jeg endte med en enkelt muslingeformet klap-sammen-småkage med snasket ferskenfyld. Jeg fik den pakket i en lille brun pose og tog den med mig videre.

Forn Boix 2
Forn Boix 3
Forn Boix 4

Ud over et væld af småkager var der i øvrigt også brød, der så vanvittigt lækkert ud. Måske catalanerne faktisk godt kan lave godt brød? I hvert fald følte jeg mig nødsaget til at tippe min Barcelona-veninde om stedet her, som hun ikke kendte i forvejen.

Jeg glemte faktisk alt om småkagen i muleposen, mens jeg tilbragte et par timer på et overdådigt hotels tagterrasse med lækker frokost og kolde drinks, men da jeg ud på eftermiddagen smed mig ned på stranden, meldte lækkersulten sig, og den lille småkage blev værdsat til fulde midt i sol og bølgeskvulp.

