Esquinita 1

Jep, den er god nok – jeg har fået fingeren ud og har taget hul på mine Barcelona-indlæg. Det er ikke sikkert, der kommer så mange, men til gengæld skriver jeg også kun om de allerbedste steder.

Det mest øjenåbnende for mig i Barcelona var nok at stifte bekendtskab med “pinchos”, som er pindemadder i form af en skive flute eller lyst brød toppet med alverdens lækkerheder à la tapas. Lige til at hapse.

Min veninde fortalte mig, at det er et normalt lokalt fænomen, at man går ud og spiser pinchos og drikker nogle øl til. Så det gjorde vi. Eller, jeg drak mest juice, men jeg forstod konceptet. Og jeg er nu mega fan!

La Esquinita de Blai, som ligger på Carrer de Blai nr. 16, var der allerede godt proppet, da vi kom forbi – og klokken var endda ikke en gang rigtig spisetid for de lokale, der ofte først spiser ved 21-tiden – men vi var heldige at få en plads, og så gik vi ellers i gang i pinchos-buffeten.

Esquinita 2
Esquinita 3
Esquinita 4
Esquinita 5

Oppe ved baren var der linet op i flere etager med forskellige pinchos, og ved nogle af dem var der små skilte med, hvad der var på, og resten måtte man gætte sig til. Der var to forskellige farver pinde, som hver repræsenterede en stykpris, og så blev de samlet ind ved bordet til sidst, når man skulle betale. Smart!

Vi gik adskillige gange op og tog refills, og mine favoritter var særligt den med krabbekød og vagtelæg samt flødeost, valnød og solbærsyltetøj. Det lyder simpelt, og det var simpelt, men nøj det smagte altså godt!

Brødet var mindre interessant, og min veninde beklagede sig også noget over, at man i Barcelona generelt er noget idéforladte ift. brød, og at de burde have lært noget af deres franske overboere.

Alt i alt blev den samlede regning uforståeligt lille, og stedet her var altså både godt, billigt og i øvrigt med super nærværende betjening fra den rareste tjener ever. En klar anbefaling herfra.

