Lavendelbrød 1

Hos La Cabra i Central Food Market her i Aarhus oplevede jeg for en måneds tid siden for første gang deres fantastiske citronbrød med blå birkes og glasur og var komplet solgt. Efterfølgende gik jeg forgæves nogle gange og besluttede så selv at lave min egen version.

Det har dog siden vist sig, da jeg spurgte, om de fik det igen, at de ofte ikke har det stående i glasmontren sammen med hindbærsnitter og croissants, men i stedet opbevarer det i en bøtte andetsteds bag disken, så man skal blot spørge efter det.

Men jeg gav mig altså i kast med at lave mit eget citronbrød (som jo egentlig er en kage, der skæres ud i skiver som et brød), og jeg valgte at tilsætte en skefuld økologiske lavendelblomster, der resulterede i, at det smagsmæssigt nærmere blev et lavendelbrød end et citronbrød.

Og lavendelbrød skal man godt nok ikke kimse ad! Der skulle som sagt ikke mere end en skefuld til, før den blide, aromatiske lavendelsmag forplantede sig ind i kagen, og kombinationen med citron er virkelig frisk og lækker. Så her kommer min opskrift.

Lavendelbrød 2
Lavendelbrød 3
Lavendelbrød 4

INGREDIENSER (til én brødform):

• 100 gram smør
• 250 gram rørsukker
• 1/2 dl. rapsolie
• 3 æg
• 1 skefuld lavendelblomster
• Saften fra to citroner
• Finrevet skal fra 1 økocitron
• 1/2 tsk. vanillesukker
• 300 gram hvedemel
• 1 tsk. bagepulver
• 1 tsk. natron

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Blød smøren op ved stuetemperatur
• Bland smør, rapsolie og rørsukker, pisk det luftigt
• Tilsæt æggene et efter et, mens der piskes
• Tilsæt de resterende ingredienser ved omrøring
• Hæld massen i en brødform med bagepapir
• Bag ved ca. 200 grader i godt en halv time
• Når det er mørkegyldent, er det færdigbagt
• Nydes med en kop te, mens sommerregnen trommer

