La Digue slikhus 1

Den sidste eftermiddag, før vi dagen efter skulle forlade La Digue og vende snuden hjemad mod det kolde nord, gik min veninde og jeg en tur og kom atter forbi de lokales slikmutter i form af et lille pastelfarvet hus på et hjørne nogle 100 meter syd for landsbyen La Passe.

De andre gange, vi havde passeret stedet, var der en kø af små uniformsklædte skolebørn på række ud igennem den åbne dør, og andre sad og mæskede sig i godter under de farverige parasoller. Slikhuset er nemlig strategisk placeret lige ved siden af skolen og kirken.

Nu var der ingen kø, for børnene havde fået fri, og der var ikke længe, til butikken lukkede. Så min veninde og jeg gik ind og bestilte hver vores hjemmelavede milkshake – hun en med chokolade og jeg en med jordbær. Vi ventede og ventede og ventede, mens vi nød duften og stemningen i det lille hus.

Så var de endelig klar, og slikmutter rakte os hver vores gennemsigtige plastikbæger med de mest fantastiske milkshakes med farverigt krymmel på toppen! De smagte af barndom, syntetisk og frugtigt på én gang, og så kostede de faktisk, ja, en slik. Det skulle vi have gjort noget før, blev vi enige om. Nam-nam!

