Takamaka 1

Min veninde og jeg lejede en dag en bil, mens vi boede på hovedøen Mahé. Det krævede lige lidt øvelse at navigere rundt på de smalle veje, særligt fordi man kører venstrekørsel på Seychellerne, og fordi de lokale kører rimeligt hurtigt og nærmest midt ude på vejen.

Vi besluttede at trille en tur nordover for derefter at køre ned langs østkysten igennem hovedstaden Victoria og videre sydpå med målet at besøge det lokale romdestilleri Takamaka til en rundtur og smagning samt eventuelt frokost.

Undervejs standsede vi spontant ved smukke udsigter langs kysten eller ved små, øde palmestrande, hvor vi kunne smide håndklæder og klip-klappere i sandet, gå ud i det lune, turkise vand og glemme alle dagligdagsbekymringer, mens vi plaskede dovent rundt under den bagende sol.

Da vi nåede til Takamaka-destilleriet ved middagstid, parkerede vi til vores store begejstring på gårdspladsen lige ved siden af en stor Maersk-container! Der var dog meget stille og nærmest øde, og da vi gik ind i hovedbygningen, fandt vi ud af hvorfor.

Takamaka 5
Takamaka 6
Takamaka 3

Indenfor var der indrettet i gammel kolonistil, og ude på den anden side sås en stor, grøn have fyldt med borde dækket med hvide duge og fint service. Det viste sig, at de desværre denne dag holdt lukket for frokostservering, idet de skulle have et større privat selskab senere.

Af samme grund var personalet så travlt beskæftiget med klargøring til dette, at der desværre heller ingen rundvisning var i destilleriet, som der ellers normalt er flere gange om dagen, hvor man både ser de omkringliggende sukkermarker og produktionslokalerne.

Ikke desto mindre var butikken i det tilstødende lille træhus åben, og vi tog os i stedet en simpel romsmagning, hvor vi smagte på de seks forskellige typer rom af de mest gængse, de sælger for tiden.

Den dyreste rom, St. André, var faktisk den, jeg brød mig mindst om, men jeg er heller ikke så meget til de søde, krydrede typer. Derimod var jeg ret begejstret for den karamel-agtige standard mørke rom, som jeg efterfølgende købte to små flasker af.

Takamaka 4
Takamaka 2
Takamaka 8
Takamaka 7

Også kokosrommen var jeg ret tosset med, og min veninde ligeså, så sådan et par flasker måtte også med os hjem. Man kunne både få store og små flasker, og vi købte kun de små, da man ikke må have mere end 1 liter spiritus med hjem per person. Øv!

Seychellerne er jo gamle piratøer, så det hører sig naturligvis til med god rom sådan et sted. Man kunne også fornemme, at de (med rette) er meget stolte af deres Takamaka-rom, som der bliver solgt og reklameret for ved stort set alle indkøbssteder store som små: “Takamaka – The spirit of the Seychelles”.

Smagningen viste sig i øvrigt at være meget billigere end forventet (jeg husker ikke det præcise beløb, men det var billigt), og det kan helt klart anbefales, at man lægger vejen forbi Takamaka-destilleriet, såfremt man er på Mahé. Det var en ret fed oplevelse at få med!

