varm-chokolade-a-la-ferdinand-1

Jaaaa, så kom sneen endelig! Jeg kan blive glad helt ned i maven, når jeg ser de store fnug dale yndigt ned fra himlen, og jeg synes, det har ladet vente længe på sig denne vinter.

Når nu det er blevet rigtig vinter med sne og det hele, så passer det jo fint med et indlæg om den bedste varme chokolade, jeg kan huske at have smagt. Jeg er som bekendt ikke så glad for mørk chokolade, men der er undtagelser, og denne varme chokolade er også en af dem.

Opskriften er en, jeg har været så heldig, at de rare folk hos Restaurant Ferdinand gerne ville dele med mig, fordi jeg ikke kunne få ud af hovedet, hvor fantastisk velsmagende den var ved dette besøg sidste år, og det forholder sig desværre således, at de ikke serverer den i restauranten længere.

Så der gik ikke længe, efter restaurantchefen havde sendt mig opskriften, til jeg sad og nød det første krus dampende varm chokolade og puttede under et tæppe. Nu har jeg lavet den et par gange, og den er altså virkelig virkelig god. Prøv den!

varm-chokolade-a-la-ferdinand-2
varm-chokolade-a-la-ferdinand-3
varm-chokolade-a-la-ferdinand-4

INGREDIENSER (til 2 kopper):

• 2 dl. sødmælk
• 1 spsk. mørk chokolade 75% (jeg brugte 1,5 spsk. 70%)
• 2 tsk. rørsukker

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Varm mælken op til 80 grader i en gryde
• Tilsæt chokoladen i mindre stykker
• Rør godt rundt, og lad det smelte langsomt
• Hæld massen i et litermål, og blend det med en stavblender
• Hæld den tilbage i gryden et par minutter
• Servér eventuelt toppet med flødeskum eller vanilleis

