ferrero-rocher-1

Min kæreste og jeg holder altid jul hver for sig med vores familier, og han fortalte mig efter den senest overståede juleaften, at hans brors kone havde haft hjemmelavede Ferrero Rochers med, og de havde været et stort hit.

Derfor besluttede jeg mig for, da min fødselsdag nærmede sig, at høre min svigerinde, om man mon kunne lokke opskriften ud af hende. Den viste sig at være fra Spis Bedre, og hun sendte mig linket, hvorefter jeg gik i krig.

Jeg har altså brugt præcis den opskrift, jeg har linket til herover uden at lave nogen som helst ændringer, men det er jo professionelle mennesker, der står bag artiklen, så jeg tænkte, at jeg ville lave et indlæg, så I også kan se, hvordan proces og resultat ser ud hos almindelige amatør-typer som mig.

Resultatet blev i øvrigt brandgodt! Det er ikke just de smukkeste Ferrero Rochers, verden hidtil har set, men smagen gjorde det op for udseendet, og de fik megen ros med på vejen, da jeg delte dem ud til kollegerne forrige onsdag.

ferrero-rocher-2
ferrero-rocher-3
ferrero-rocher-4
ferrero-rocher-5

INGREDIENSER (dobbeltportion ift. originalopskrift, altså ca. 55-60 styk):

• 250 gram hasselnødder
• 300 gram dessertvafler med creme
• 350 gram Nutella
• ½-1 tsk. fin salt
• 400 gram mælkechokolade

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Hasselnødderne varmes på en tør pande ved middelvarme
• Når hinderne begynder at løsne sig, tages panden af varmen
• Nødderne lægges i et viskestykke, og hinderne gnubbes af
• Brug evt. en grøntsagskniv som hjælp til de genstridige hinder
• Læg 60 af nødderne til side sv.t. hver Ferrero Rocher
• Hak de resterende nødder fint

• Put vaflerne i en stor frysepose, og knus dem til groft smulder
• Tilsæt Nutella og salt, og mos det godt sammen
• Posen sættes i køleskabet en halv times tid

• Når Nutella-massen er blevet mere fast, tages den ud
• Tag en nød, og form en kugle rundt om den med Nutella-massen
• Brug eventuelt en teske eller to som hjælp
• Læg kuglen i et fad med bagepapir, og gentag proceduren
• Kuglerne lægges efterfølgende i fryseren i en halv time

ferrero-rocher-6
ferrero-rocher-7
ferrero-rocher-8
ferrero-rocher-9

• Del chokoladen i flere stykker, og smelt den over vandbad
• Tilsæt de resterende hakkede hasselnødder i chokoladen
• Lad skålen med chokolade-/nøddemassen blive i gryden ved lav varme
• Tag en enkelt Nutella-kugle ad gangen, og vend den rundt i chokomassen
• Sæt kuglen på et fad med bagepapir, og gentag proceduren
• Til sidst sættes kuglerne på køl i en times tid, så de kan størkne

Man kan eventuelt vælge at dele chokoladeovertrækningen op i to ved i første omgang kun at smelte halvdelen af chokoladen og dermed også kun tilsætte halvdelen af nødderne. Således risikerer man ikke som i vores tilfælde, at chokolade-/nøddemassen når at blive afkølet af de kolde Nutella-kugler og dermed skal genopvarmes.

