aertesuppe-1Når det kommer til min absolutte yndlingssnack, er der hverken tale om lakridser, jordbær eller chokolade, som de fleste ellers nok ville stemme på, men derimod højsommerens friske, danske ærter. Ærter slår alt!

Der er noget ubeskriveligt og dejligt sødmefuldt over friske ærter og nok også en snert af nostalgi fra barndommens lune feriedage i mormors sommerhus på Nordfyn. Jeg er endnu ikke stødt på ærter her i Aarhus, som er lige så søde og sprøde som dem fra Nordfyn – end ikke på grøntmarkedet.

Men jeg har jo selvsagt lidt et problem med min store ærtetrang, idet den langt de fleste måneder af året ikke tilfredsstilles grundet den korte sæson, og sukkerærter er altså bare ikke helt det samme, ej heller den frosne slags.

Og dog – for det lykkedes mig faktisk i går at lave en ærtesuppe baseret på frosne ærter, der havde noter tilnærmelsesvist hen ad den friske ærtesmag, jeg sådan holder af. Suppen var ligeledes populær blandt de øvrige i gårsdagens middagsselskab, så her kommer den lovede opskrift.

aertesuppe-2aertesuppe-3

INGREDIENSER (forret til 10 personer eller hovedret til 2):

• En sjat olivenolie
• 1 stort fed hvidløg
• 1 frisk chili
• 1 pose frosne ærter à 400-500 gram
• 3-4 dl. vand
• 1 bouillonterning
• 1 dåse kokosmælk
• 150 gram friske krebsehaler
• ½ agurk
• Creme fraiche 38%
• Frisk brøndkarse

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Hak hvidløg og chili fint, og steg dem i en gryde med olie
• Tilsæt ærter og vand i gryden, lad det koge op
• Tilsæt bouillonterning og kokosmælk i gryden
• Lad det hele småkoge uden låg i ca. 10-15 minutter
• Tag gryden af varmen, og blend til suppe med stavblender
• Er konsistensen for tynd, kog da videre, til den er som ønsket
• Hæld suppen over i en krukke eller en skål, og stil den på køl
• Når suppen er blevet kølig, er den klar til servering
• Top med krebsehaler, agurketern og en klat creme fraiche
• Pynt til sidst med brøndkarse, servér og nyd!

