bandit-salat-4

Jeg har efterhånden besøgt Aarhus Street Food nede ved rutebilstationen en god håndfuld gange, og selvom jeg langt fra har prøvet maden fra alle standene, har jeg allerede fået en klar favorit, som jeg bestiller igen og igen og sågar har taget med hjem i en medbragt opbevaringsboks, selvom konceptet er at spise maden på stedet.

Yndlingen er fra Bánhmì Bandits, og det er deres forrygende Bandit Xà Lách-salat med BBQ-svin, syltet gulerod, syltet daikon, agurk, rødkål, ingefærcreme (uhm!), hoisin/peanut-dip, frisk koriander, frisk chili og peanuts. Og så lige et lille skvæt af deres chilisauce ovenpå, hvis man er til lidt ekstra stærkt.

Man kan også få salaten med citrongræskylling (den har min veninde prøvet med velbehag) eller vegetarudgaven med avocado, hvis man ikke er så vild med svin, men jeg er utvivlsomt fan af det BBQ-marinerede svinekød.

Sådan en bakkefuld koster blot en flad 50’er, og det er sågar en af de billigste retter i Street Food-garagen, hvor nogle af de andre steder tager væsentligt mere og endda for retter, der ikke smager halvt så godt. Den vietnamesiske Bandit-salat her vinder altså i høj grad både på pris og på smag.

bandit-salat-1bandit-salat-2

Lad dig ikke nare af, at det ser ud til, at der slet ingen kø er hos Bánhmì Bandits, for de har været så fremsynede at lave et nummersystem, så man kan sætte sig i nærheden og vente, mens maden bliver klar. De fleste gange, jeg har været der, tager det ikke mere end 10-15 minutter, men en enkelt gang har jeg måtte vente en halv time. Maden er ventetiden værd!

Når man så alligevel er dernede, kan det klart anbefales at nyde et glas chianti til fra vinbaren en spytklat fra Bánhmì Bandits. En enestående kombi og alt i alt en vældigt billig omgang frokost eller aftensmad.