lovemose-tepotte-1

Jeg har i et par uger pønset på at skaffe mig en ny tepotte, idet låget på min ellers vanlige For Life-kande har irriteret mig lidt. Jeg var allerede inde på det i indlægget her tilbage fra 2012, for låget ligger som sagt løst oven på kanden og vippes sådan set bare lige ned over. Ikke optimalt.

For Life-potten har dog været udmærket og passer størrelsesmæssigt fint til 2-3 kopper te, og efter min henrivende Henny kom til, har den også kunne holde fremragende på varmen i godt en times tid. Alligevel har det amatør-agtige låg irriteret mig lidt, så jeg gik for nyligt på pottejagt.

Her faldt jeg over Løvemose, som keramiker og pottemager Johannes Hansen og hans hustru Marie grundlagde på Langeland tilbage i 1942. Løvemose er generelt noget ret chunky keramik, men jeg faldt pladask for den fine, hvidglaserede tepotte her ovenfor, da jeg fandt den på Everclassic.com.

Jeg havde først budt på en anden – også fra Løvemose – på Den Blå Avis, men sælger ville have mere for den, end jeg ville give, og mere end hvad jeg kunne se, at faktiske antikvitetshandlere tog. Ovenstående gav jeg 150 kr. plus fragt for, og det var absolut en fornuftig pris for så fin en tepotte, så nu er jeg glad.