stavanger-villa22-1

I sidste uge tog min kæreste og jeg på en forlænget weekend til Stavanger for at besøge et norsk vennepar, der er bosat der. Vi havde aldrig været i Stavanger før og havde ikke rigtigt nogen forventninger til byen, men det viste sig at være den fineste charmerende havneby med hvidmalede træhuse, brostensbelagte gader og gennemtænkt street art.

Stavanger er en olieby med mange velhavende i form af nyrige, og priserne på de fleste ting er generelt en del højere i forhold til Danmark. Ifølge vores norske venner har restauranterne i byen ydermere dannet kartel, så menukortene ligner hinanden i overvejende grad, og priserne ligeledes er stort set de samme alle steder.

Ikke desto mindre fik vi nogle gode restaurantoplevelser med os i løbet af weekenden, og selvom det sved lidt på bankkontoen, var det absolut det hele værd. Den første dag i byen spiste vi frokost på Villa22, der primært er et pizzasted beliggende på Skansekaien ud til Vågen.

Vejret var helt fantastisk med dybblå himmel og sensommersol, så vi satte os ved et bord udenfor og nød at kunne smøge ærmerne op uden at fryse, mens en kutter gjorde klar til at lægge fra kaj få meter fra os. Enormt stemningsfuldt!

stavanger-villa22-2stavanger-villa22-3

Min kæreste bestilte en Brooklyn Sorachi Ace til 125 NOK (103 DKK), hvilket (som forventet) var ret dyrt ift. de priser, vi er vant til på øl i Danmark. Jeg valgte derimod en gang æblemost, som dog var lidt tam og vandet i smagen.

Udvalget af frokostpizzaer var fristende med blandt andet “Pizza Fønix” med kartoffel, grøn tomatmarmelade og mozzarella, og vi kunne endda se dem, mens de blev lavet nede i køkkenet skråt under os igennem de store vinduer.

Min kæreste besluttede sig derfor for deres “Pizza di Parma” med parmaskinke, rucola, tomat, parmesan og mozzarella til en pris af 189 NOK svarende til 156 DKK. Pricey pricey! Men pizzaen var ganske god.

Jeg var i tvivl, om jeg skulle vælge en pizza eller en bedesalat, men efter tjenerens anbefaling valgte jeg sidstnævnte, og det var virkelig et hit! Det var en grøn salat med urter, forskellige slags rå og syltede beder, fine, små lakserogn og den lækreste estragonmayo. Wow, den var god! Prisen var 179 NOK, altså 148 DKK – ganske fornuftig pris faktisk.

stavanger-villa22-4stavanger-villa22-5stavanger-villa22-9

Til maden blev der også serveret noget udmærket brød og en lækker olivenolie, som særligt jeg gjorde et stort indhug i. Vi gik mætte og glade derfra og var enige om, at Villa22 snildt kan anbefales som frokoststed.

Senere samme aften vendte vi tilbage sammen med vores norske veninde, dog efter midnat hvor førstesalen var blevet transformeret til diskotek og bar, men da var det en helt anden oplevelse med mange fulde og kiksede brian-typer (“Harry” på norsk) og lige lovligt høj musik, så vi luskede hurtigt af igen.

Men som spisested kan Villa22 altså klart anbefales, og jeg vil særligt lægge et godt ord ind for “Beter fra Brimse”, som virkelig var en lækker ret og sågar til en god pris.