lasagne-1

Lasagne er i mine øjne en yderst velegnet efterårsret, når det regner og rusker udenfor, og så er det en af de retter, der egner sig fortræffeligt til at blive lavet i store mængder, så der både er rester til madpakken og fryseren efterfølgende. For nyligt blev den nydt som ovenfor med en grøn vandmelonssalat og et køligt glas hvidvin til.

Det er oprindeligt min kæreste, der i sin tid lærte mig både at lave og holde af lasagne – inden da var jeg ikke meget for bechamelsaucen, men det har i dén grad ændret sig. Selv er han meget traditionsbunden i sin smag og er ikke så begejstret for ændringer, men ikke desto mindre er det lykkedes mig at snige både svampe og fennikel ind i vores lasagneopskrift.

Kødsaucen består af smørsvitset løg og lynstegt hakket okse, hvori der bliver tilsat et par dåser flået tomat, svampetern og fine stykker fennikel. Der krydres med rigeligt salt, peber og tørret oregano, hvorefter det får lov at simre, mens min kæreste tilbereder sin prisværdige bechamelsauce.

lasagne-2

Saucen er jo egentlig bare en opbagt sovs med rigeligt smeltet smør, hvedemel og så tilsat sødmælk under jævn omrøring for til sidst at blive suppleret med en passende mængde revet ost, kværnepeber og stødt muskatnød. Efterhånden er jeg blevet ret begejstret for bechamel, og der skal gerne være rigeligt af den.

Lasagnen bygges af først et tyndt lag kødsauce, tykke “striber” af bechamelsauce henover og så dækket af et lag lasagneplader, hvorefter proceduren gentages igen og igen. Til sidst toppes med revet ost, og hele baduljen smides i ovnen, indtil osten på toppen har taget farve. Serveres med revet parmesan og frisk basilikum.

Salaten fra forleden bestod blot af almindelig hovedsalat med en smule fennikeltern, store stykker vandmelon og min yndlingsdressing henover, nemlig mormordressing bestående af fløde, rørsukker og citronsaft shaket til en luftig creme (jeg ryster det bare nogle minutter i et lille syltetøjsglas). Meget nemt og meget lækkert.

