badcafe-1

Hen over sommeren har jeg fået endnu et favoritspisested, nemlig Bådcafé, der ligger fortøjret ved Marselisborg marina ude på den sydlige mole. Første gang var det ikke helt nemt at finde, men de har siden sat fin skiltning op flere steder på ruten fra Tangkrogen, så nu er der ingen undskyldning for ikke at lægge vejen forbi.

Det er en familieejet café, der oprindeligt startede op i en anden og mindre båd, Albatros, men caféen blev sådan en succes, at de nu har flyttet den over i den noget større Sorte Louis, som oprindeligt sejlede ved Endelave.

Jeg opdagede Bådcafé ved et tilfælde, fordi en af mine tidligere studiekammerater havde like’t den på facebook, og så blev jeg nysgerrig og desuden straks forelsket i konceptet. Da min veninde så et par dage efter “tjekkede ind” på caféen på facebook, var jeg ikke sen til at foreslå min kæreste, at vi altså skulle tjekke den der båd ud. Så det gjorde vi.

Vi var heldige at få bord indenfor en kølig sommerdag, selvom vi ikke havde fået bestilt bord i forvejen, og det var helt skægt at mærke den diskrete vuggen frem og tilbage, mens vi spiste, for man kunne ellers godt være forfalden til at glemme, at man var ombord på en båd.

badcafe-3badcafe-4badcafe-5badcafe-2

Mens vi første gang som sagt sad indenfor, valgte vi ved vores andet visit at sidde udenfor, hvor vi var heldige at få en god plads i sommersolen ude på landgangsbroen, hvor de har et stort endeareal med borde og stole til de dage, det er dejligt vejr.

Caféen har et beskedent menukort, men med lækre og varierende retter, og jeg kan personligt sige god for både deres carpaccio, skaldyr i (under) rispapir, den stegte blæksprutte med nudler (båndpasta) samt citronfromagen med bær og rabarbersnask, mums!

Forretten med skaldyr er ikke særligt stor i volumen, men det er til gengæld både carpaccioen og retten med blæksprutte, så det skal man lige have in mente, hvis man også har tænkt sig at bestille hovedret og dessert.

Min kæreste er glad for øl, så han fik sig et par gode fadøl til maden, hvorimod jeg hoppede på et par glas af husets bobler, som klart kan anbefales! Jeg har glemt navnet, men smagen er rund og prikkende uden at være hverken “sur” eller vammelsød. En fremragende mellemting.

badcafe-6badcafe-7badcafe-8badcafe-9badcafe-10

Ud over at være en almindelig café med servering af mad og drikkevarer har Bådcafé også på deres facebookside flere gange reklameret med specielle cocktailbar-aftener oppe i styrehuset med billeder af svært fristende drinks. Sådan en aften har jeg stadig til gode, men jeg tænker, at det bør prøves ved lejlighed…

Summa summarum: Bådcafé er et drønhyggeligt sted med god nede-på-jorden-mad, lækre bobler, skøn beliggenhed, fine priser og så med en anderledes restaurantoplevelse oven i hatten, for det er nu en gang hyggeligt at spise på en vippende båd, hvis altså man ikke har tendens til søsyge.