aeblesorbet-2

Her i sensommeren har de to æbletræer nede i gården bugnet med lækre, syrligtsøde æbler med fast og kridhvidt indre. Det lader ikke til, at de andre beboere i ejendommen har haft nogen synderlig interesse i disse æbler, så det blev for mig hurtigt en vane efter arbejde at lægge vejen forbi efter nedfaldsæbler og så tage bagtrappen op i lejligheden.

Men det var ikke altid, at det kun var æbler, der kom med op, for sådan nogle friske, grønne æblegrene er en smadder lækker snack, hvis man spørger ham med de pelsede poter, der også bor her, så han stod ofte klar på bagbenene, når han hørte bagdøren smække.

Nu er træet ved at være tømt for de sprøde frugter, og min kæreste og jeg har nydt godt af særligt friskpresset æblemost de sidste par måneder, men jeg har også prøvet en ny ting af, nemlig hjemmelavet æblesorbet, og det blev altså brandgodt! Så nu får I lige opskriften.

aeblesorbet-1aeblesorbet-3

Jeg valgte at lave den helt simple version, hvor der kun skulle anvendes æbler, rørsukker og æggehvide, så jeg pressede en god håndfuld æbler, som endte ud i lidt over en halv liter æblejuice. Den kogte jeg op sammen med ca. 150 gram rørsukker, indtil sukkeret var opløst.

Mens æblesiruppen kølede af først i en kold skål og derefter i køleskabet, piskede jeg to æggehvider til en sej masse. Det blev nænsomt vendt i siruppen med en dejskraber, til det var blevet til en ensartet masse, som så blev stillet i fryseren i en plastikbøtte.

Efterfølgende rørte jeg i den et par gange i timen, så iskrystallerne hurtigt blev brudt, og konsistensen i stedet kunne blive cremet. Efter seks timers tid, strakte jeg intervallerne, og i sidste ende blev resultatet en skønherlig æblesorbet, der egnede sig fortrinligt til min søsters hjemmelavede makroner.

