Restaurant Cofoco 1

Jeg har i nogle år haft en kategori herinde, der hedder “Madoplevelser i København”, men det har stået ret sløjt til med antallet af indlæg i den kategori såvel som billedkvaliteten heraf, da de i sin tid blev taget med mit sølle iPhone4 mobilkamera.

Det er heller ikke, fordi jeg sjældent lægger vejen forbi hovedstaden, som jeg i øvrigt holder rigtigt meget af, men hver gang er jeg kommet til at glemme kameraet derhjemme, og selvom madoplevelserne har været fortræffelige, er det bare ikke rigtigt det samme med et indlæg, hvor billederne er decideret ringe.

Men forrige weekend tog jeg mig sammen og huskede at pakke kameraet, da min kæreste og jeg tog en smuttur til København for at høre bandet Air i Tivoli. Jeg havde forinden aftalt at mødes med en kær veninde bosat i staden, og jeg havde lavet reservation på Restaurant Cofoco, så nu skulle der endelig tages billeder!

Reservationen havde jeg lavet tidligere samme dag, hvor jeg var heldig at finde ledigt bord til tre personer på et tidspunkt, så det passede med både togankomst og efterfølgende koncert, og det var dejligt nemt at booke via deres hjemmeside.

Restaurant Cofoco 2Restaurant Cofoco 3Restaurant Cofoco 4

Fra hovedbanen spadserede vi til restauranten, der er beliggende på Vesterbro, og hvor vi ved ankomst blev budt velkommen af en enormt sød svensk tjener, der anviste os en plads ved det store langbord adskilt i “båse” ved hjælp af installerede vinduer mellem bord og loft. Genialt påfund!

Menukortene fungerede også som dækkeservietter, og jeg er klart fan af steder, hvor man har integreret menukortet, så man har mulighed for at dobbelttjekke, hvis man senere glemmer, hvad en af retterne består af, eller hvis man beslutter sig for alligevel at tage en dessert og lige skal have genopfrisket, hvad valgmulighederne er.

Af drikkevarer valgte jeg husets bobler med rabarbersirup, hvorimod de to andre var på ølvognen. Vi fik noget lækkert brød på bordet og en udmærket dyppelse baseret på noget surmælksprodukt og med noget grønligt drys på toppen.

Vi valgte alle at bestille tre retter, og min første slog totalt benene væk under mig! Det er nok til dato den lækreste muslingesuppe, jeg har fået, og så endda til sølle 75 kr. Den bestod af kammuslinger, friske ærter, mynteolie, mørke croutons og en cremet, fed muslingesuppe hældt over herligheden. Jeg drømmer stadig om den her ret om natten og vågner op med savlguirlander på hovedpuden.

Restaurant Cofoco 5Restaurant Cofoco 6Restaurant Cofoco 7

De to øldrikkere startede med henholdsvis en gang rimmet hellefisk og tatar af okseinderlår, og de virkede også godt tilfredse. Efterfølgende var min veninde også på tatar, og min kæreste kastede sig over en gang nuggets på unghane, hvorimod jeg valgte en ret med pighvar, kantareller, hestebønner og løvstikkehollandaise til en pris à 100 kr.

Fisken var ganske udmærket, kantarellerne lækre, hestebønnerne en anelse kedelige og saucen lidt skuffende, fordi jeg forbinder hollandaise med noget, hvor den runde smørsmag er gennemtrængende, men smagen her var noget skarp og småbitter i det. Ellers en ganske okay ret, hvor enkeltdelene harmonerede rigtigt godt sammen.

Betjeningen var tilpas opmærksom, og der blev fyldt op med både vand og øl ad et par gange. Min venindes tredje og sidste ret blev forsinket i forhold til vores andres, og de undskyldte det mange gange på vegne af køkkenet, men der var no rush, og så tog hun sig bare en ny øl i den i øvrigt ret korte ventetid.

Min venindes sidste ret var en gang nuggets, som hun knapt kunne spise op af bar mæthed, min kæreste fik svinebryst, og jeg valgte en gang hvide asparges med luftig rygeost, ørredrogn og syltede sennepskorn til 75 kr. Det var en lidt skuffende ret, må jeg erkende, for ørredrognene smagte af billig-rogn fra supermarkedet og var over det hele, men asparges og sauce var ganske okay.

Restaurant Cofoco 8Restaurant Cofoco 9Restaurant Cofoco 10Restaurant Cofoco 11

Jeg var SÅ klar på desserten “Københavnerstang” med ananas-yoghurtis, vanilleskum og frisk ananas og fik ren Hawaii-vibe bare af at læse om retten, men jeg valgte alligevel at springe over, da tiden var ved at løbe fra os, og vi i stedet satsede på gode pladser til koncerten.

Da vi gik fra bordet, ville jeg lige en tur på toilet og havde derfor taske inkl. kamera med, og det røde klinketema var derfor nødt til at blive foreviget. Både gulve og vægge var beklædt med rødt – ret finurligt.

Trods den sidste halv-skuffende ret for mit vedkommende, trak muslingesuppen simpelthen så gevaldigt op, at jeg stadig uden tøven vil anbefale Cofoco. Desuden var både betjening og stemning i top, og så er priserne jo helt vanvittigt lave ift. kvaliteten, når man sammenligner med Aarhus-priser! Ja, Cofoco er absolut et besøg værd.

