Pandekager 3

Forleden kunne jeg ikke beslutte mig for, hvad vi skulle have at spise til aftensmad, og der var faktisk ikke rigtigt noget, jeg havde lyst til, selvom jeg kunne mærke, at jeg var sulten. Men så slog det mig pludseligt: Vi skulle da have pandekager!

Det er en af de gode ting ved at være voksen: Man bestemmer alting selv, så hvis man vil have pandekager i stedet for rigtig aftensmad, så spiser man pandekager i stedet for rigtig aftensmad. Og det var lige præcis, hvad vi så gjorde.

Jeg plejer at bruge opskriften på Rasmus Klumps mors pandekager og så halvere den, så den passer til to personer i stedet for fire. Desuden tilsætter jeg som regel lidt vanille i dejen og af og til en knivspids kardemomme, hvilket jeg også gjorde denne gang.

Mens pandekagerne en efter en langsomt stivnede på den store pande, stillede jeg an til fyldet, så man selv kunne lave forskellige anretninger. Hver gang en pandekage var færdigbagt, kom den over i stakken med de andre pandekager på en tallerken og pakket ind i sølvpapir, så de kunne holde sig lune.

Pandekager 1Pandekager 2

Jeg plejer at foretrække sirup, hindbærmarmelade og flormelis som fyld, men denne gang prøvede jeg også et par stykker med friske jordbær, flormelis og min fra Hawaii hjembragte passionsfrugtmarmelade. Mums, det smagte himmelsk!

Min kæreste er mest til sukker og marmelade normalt, men kunne denne gang ikke nære sig for at prøve en enkelt med jordbær og Nutella, som jeg også havde stillet frem på bordet. Det viste sig vist at smage ganske udmærket.

Alt i alt en sund og nærende aftensmad – i hvert fald for humøret.