Royal Copenhagen Hvedekorn 1

Så fik jeg mig taget sammen til at tage et billede af vores nye middagstallerkener i rækken af indlæg om udskiftningen i vores service. Selvom vi i forvejen har disse store riflede middagstallerkener fra Royal Copenhagen og disse mindre middagstallerkener i Blå Tone fra Bing & Grøndahl, så manglede vi en “midt imellem”-størrelse til hverdagsbrug.

Kravene var, at de skulle være cirka 26 cm. i diameter, og at de skulle være flade på overfladen, så de var praktiske i forhold til mange skiver rugbrød uden skrånen. Vi har nemlig i forvejen sådan nogle tallerkener, og de er super gode, men altså uhyrligt grimme på den *host* limegrønne måde.

Det tog lidt tid at finde nogle, der levede op til begge krav såvel som mine æstetiske betingelser, men så mødte jeg en dag Hvedekorn. En flot, flad fyr fra Royal Copenhagen i simpelt design med nubrede rækker af “hvedekorn” langs kanten. Bingo! Jeg var så heldig at få seks styk for 500 kr. inkl. fragt.

Ifølge porcelænsbutikken.dk er Hvedekorn designet af Thorkild Olsen ved Den Kongelige Porcelænsfabrik, og stellet var tilgængeligt fra 1960 og indtil 1987. Mine tallerkener er stemplet med Royal Copenhagens stempel, så jeg antager, at de er fra mellem 1985 og 1987, hvor Den Kongelige Porcelænsfabrik ændrede navn. Gamle, men simpelthen så fine tallerkener!

