The Slanted Door 1

Jeg har i marts og april skrevet adskillige indlæg om maden på min fantastiske tur til Hawaii i februar måned, men på vejen havde vi også et stop-over i mit hjertes by, San Francisco. Det var mit ottende visit, og selvom vi kun skulle opholde os i byen i to dage, havde jeg planlagt en masse for mine medrejsende, hvoraf to af dem ikke havde været i San Francisco før.

Første aften, hvor vi ankom om eftermiddagen efter en 12 timers flyvetur fra København, havde jeg booket bord på restauranten AsiaSF drevet af asiatiske shemales med det vildeste runway show på baren undervejs – det var klart med til både at holde os vågne trods jetlag og på behørig vis at få præsenteret de to newbies for den skøreste og nok mest frisindede by i USA.

Dagen efter havde jeg reserveret bord til frokost på den hypede vietnamesiske restaurant The Slanted Door beliggende med fantastisk udsigt ud over bugten. Restauranten er ejet samt drevet af vietnamesiske Charles Phan, der startede den op fra bunden oprindeligt lokaliseret i den latinamerikanske bydel, The Mission, hvor blandt andet Bill Clinton og hans datter, der læste på universitetet i byen, en dag var gæster.

The Slanted Door fik hurtigt stor succes på grund af de mange velsmagende retter, som Charles Phan i høj grad har fundet inspiration til fra familietradtionerne i hjemlandet, og da der begyndte at blive pladsmangel i restauranten, opstod ideen og muligheden for at rykke ind i et hjørne af den historiske Ferry Building downtown i ellers tomme lagerbygningslokaler. Det skete i 2004, og der ligger restauranten den dag i dag.

The Slanted Door 2The Slanted Door 3The Slanted Door 10The Slanted Door 9

Da vi havde sat os til rette ved det anviste bord, fortalte min søster mig, at vi havde været her før. Jeg havde glemt alt om det, men hun havde helt ret. Da hun og min svoger var i San Francisco for første gang i 2007, tog min kammerat bosat i byen os faktisk med på The Slanted Door. Tænk, at jeg havde glemt det!

Vi bestilte drikkevarer, for mit vedkommende en friskpresset økologisk lemonade til $5, og derefter besluttede vi samlet, hvilke af de mange lækre deleretter vi ville have. Tjeneren var sød at guide os i forhold til antal og størrelse på de enkelte retter, og vi endte med at træffe nogle virkeligt gode valg. Jeg tror dog, det er svært at træffe forkerte valg her, for nabobordenes retter så også ret lækre ud.

Et must dette sted er deres friske vietnamesiske forårsruller, gỏi cuốn, med Gulf Shrimp, svinekød, mynte, skalottemayo og drønlækker peanutdressing til. Derudover er der ovenfor vist en omgang grilled lemongrass Niman Ranch flat iron steak med chayote (spøjs squash-agtig plante, som jeg ikke ved, hvad hedder på dansk), glaskål, calçot-løg og en thaichili-soyasauce. Lækker ret!

Der var også en stor skål kogte ris til maden, og de hørte uden tvivl med til en af retterne, men jeg husker ikke hvilken, og vi endte også bare med at tage lidt hist og her fra de mange attraktive anretninger, der løbende blev stillet foran os.

The Slanted Door 4The Slanted Door 5The Slanted Door 8

Vi skulle naturligvis også have østers, og man kunne vælge et halvt dusin med varianter i form af Kumamoto (Californien), Malpeque (Prince Edward Island), St. Simon (New Brunswick), Marin Miyagi (Californien), Island Creek (Massachusetts) og Drake’s Bay (Californien). Jeg husker ikke, om vi valgte nogle specielle eller fik en blanding, men de smagte i hvert fald godt!

En af mine rejsefæller har ikke smagt så mange specielle ting i sit liv endnu, så han er lige dele skeptisk og eventyrlysten, når det kommer til nye ting. Han er klar på at prøve det meste af, men sidder også klar med rigeligt vand at skylle efter med. Så spændingen var mærkbar, da han sad med en lilla blækspruttearm mellem sine spisepinde og tog tilløb. Han skulle lige vænne sig til konsistensen, men spurgte senere til om der mon var flere blæksprutter i skålen, og til sidst tømte han den med en iver, der sjældent før er set!

Retten med blæksprutter bestod i øvrigt af spicy Monterey squid med ananas, sød rød peber, jalapeño og thai-basilikum. Ganske lækker ret også i øvrigt, og særligt de lilla blæksprutter var altså lidt sjove med deres bittesmå sugekopper.

Der var overordnet set en livlig og munter stemning på restauranten, hvor folk generelt var velklædte og pæne mennesker. Der var både gæster i form af forretningsmøde-typer, venindekomsammen’er og kærestepar, og jeg vil skyde på, at aldersgennemsnittet primært var i omegnen af 25-50 år, men der er ingen tvivl om, at alle er velkomne her. Priserne er dog i den lidt højere ende af skalaen uden at være decideret dyrt.

The Slanted Door 6The Slanted Door 11The Slanted Door 7The Slanted Door 12

Af de resterende retter var der også en gang barbequed Willis Ranch pork spareribs med forårsløg, koriander og honning-hoisinsauce. Nøj, de var lækre! Der var flere ved bordet, der bedyrede, at denne ret var den suverænt bedste. For mit vedkommende var det dog en nuddelret med cellofannudler, grønne løg, lokal Dungeness crab og sesam – wow, hvor smagte det vanvittigt godt!

Sidste ret var ligeledes en nuddelret, gingered beef sirloin med Vermicelli risnudler, salatmix og ristede jordnødder. Absolut også en lækker ret som alle de andre. Vi endte med at spise helt op, såvidt jeg husker, men vi var så stopmætte, at dessert slet ikke kom på tale.

I øvrigt er det et klart plus, at The Slanted Door går meget op i at anvende kvalitetsprodukter, og de benytter primært økologiske råvarer, serverer kød fra fritgående dyr, og såvidt muligt er råvarerne fra lokalområdet. Det er lige noget, der går rent ind hos mig – dyrevelfærd og miljøhensyn, ja tak!

Det var en enormt lækker frokostoplevelse på The Slanted Door uden det mindste at klage over, og det var ydermere til en ganske fornuftig pris både i forhold til Danmark- og Hawaii-standarder. Vi var alle godt tilfredse, da vi gik derfra, og jeg er ret sikker på, at jeg en dag vender tilbage og besøger dette sted… igen!