Kaleo's Bar & Grill 1

Sidste indlæg om madoplevelser på Big Island skal handle om Kaleo’s Bar & Grill i byen Pahoa. Jeg havde haft lyst til spaghetti lige siden min venindes hummerspaghetti på Plantation Grill, så jeg var ret indstillet på at spise aftensmad på den italienske restaurant, vi gik forbi i jagten på et godt spisested.

Vi var dog seks personer, der skulle være enige, og valget faldt i stedet på Kaleo’s Bar & Grill, da priserne var lidt mere fornuftige, og menukortet havde mange forskellige ting at byde på – til mit held blandt andet pastaretter og den lækreste dessert længe.

Vi fik et godt bord uden at have reserveret i forvejen, og det viste sig at være ret heldigt, for stedet her er tilsyneladende populært og blev propfyldt med mennesker i løbet af aftenen.

Madstilen er efter sigende hawaiiansk inspirerede lokale favoritter såsom blackened ahi sashimi med ananassalsa, coconut shrimp, tempura ahi roll med lilikoi-sauce, lemon chicken med gedeost og “filet tips in Brandy mushroom cream”.

Kaleo's Bar & Grill 2Kaleo's Bar & Grill 4Kaleo's Bar & Grill 5Kaleo's Bar & Grill 6Kona Airport

Trods de mange fristelser valgte jeg en gang pasta tomato basil ($14) bestående af spaghetti, cherrytomater, frisk basilikum, hvidløg, parmesan og olivenolie og så serveret med hvidløgsbrød til. Enormt simpelt egentlig, men det var en ufatteligt velsmagende ret! Absolut et hit og endda også en ret fornuftig pris.

Efterfølgende nuppede jeg en af de lokale specialiteter til dessert: Lilikoi cheesecake lavet på frisk passionsfrugt og en crust af knuste Oreos! Og så var det jo naturligvis et mega stykke, jeg fik serveret, så de andre ved bordet hjalp også lidt til. Den var virkelig god og klart en must try!

Dagen efter forlod vi Big Island til fordel for O’ahu og dermed vores sidste hjem på turen. Vi fløj fra Kona lufthavn, hvor jeg oplevede den mest eksotiske gate ever – se bare ovenfor. Det er havet, man kan ane i baggrunden, og lige uden for billedet til venstre holdt vores fly klar. Priceless!