Plantation Grill Big Island 2

På Big Island kørte vi meget rundt i bil igennem de smukke landskaber spækket med bjerge, lavaørkener, palmelunde og nærmest hele tiden med udsigt til det store, blå hav. Der var konstant lunt vejr, men det skiftede hastigt mellem blæst, sol og regnbyger med de vildeste eventyrregnbuer til følge.

Vi kom også igennem mange små byer, blandt andet Kawaihae, hvor vi en aften besluttede at forsøge at få et bord til aftensmad på Plantation Grill, der på facaden pralede med deres Maine Lobsters. Vi var heldige, og der var kun ti minutters ventetid, som vi tilbragte i behagelige lænestole ude på den hyggelige veranda til cikadernes aftenkoncert.

Klientellet på stedet var meget forskelligt – der var blandt andet et større fødselsdagsselskab med 10-15 lokale unge mennesker, og der var par i forskellige aldre iført almindeligt hverdagstøj, og mens vi sad og ventede, kom der også et hold ældre gæster, der var iført nydelige kjoler og jakkesæt.

Min søster og jeg fik hurtigt besluttet, at vi skulle have en hel hummer hver, og min veninde var også på hummervognen dog sammen med en gang spaghetti. Herrerne valgte andre ting, som jeg ikke lige husker. Imens vi ventede på maden, skulle der nydes pre-dinner cocktails, hvad der blev en fast tradition, mens vi var afsted.

Plantation Grill Big Island 3
Plantation Grill Big Island 4
Plantation Grill Big Island 5
Plantation Grill Big Island 6

Jeg startede med en ganske udmærket margarita, og senere blev det også til den orange sag ovenfor med blandt andet litchi. Hvis der er noget, vi lærte, at de er knaldgode til på Hawaii, så er det i den grad at lave eksotiske tropedrinks. Manner, de var lækre!

Maden var også fremragende, og det er faktisk første gang, jeg har fået serveret en hel hummer – i Danmark har jeg kun oplevet halve hummerserveringer. Hummeren blev serveret med smeltet smør og spændstige, smørstegte bønner. Der måtte gerne have været noget mere tilbehør i form af lidt salat, men ellers var det tip-top.

Jeg har før nævnt, at maden er ret dyr på Hawaii både i supermarkeder og på restauranterne, men faktisk slog det mig, at vores hummerretter på Plantation Grill egentlig var billigere, end hvis det havde været i Danmark. Det kan jo naturligvis hænge sammen med, at der måske lever flere hummere i Hawaiis farvande.

Efter hovedretten var vi et par stykker, der blev fristet af dessertmenuen. En af mine kammerater valgte en dessert med stegt banan, der vist var lidt skuffende, men jeg valgte derimod et stykke kokoskage, og jeg skal da lige love for, at jeg fik et voksent stykke kage serveret!

Plantation Grill Big Island 7
Plantation Grill Big Island 8
Plantation Grill Big Island 9
Plantation Grill Big Island 11
Plantation Grill Big Island 10

Det viste sig faktisk, at kagen var et stykke fra en kæmpe kage, de havde serveret til fødselsdagsselskabet, men der var så meget, at de lige så godt kunne frådse med det. De andre ved bordet hjalp til med at spise den, men alligevel kom vi kun igennem cirka halvdelen, og jeg fik resten med i en æske påskrevet “mahalo”.

Mahalo er et udtryk, de bruger meget på Hawaii, sågar skrevet på vejene sammen med angivelse af fartbegrænsning. Det betyder tak og signalerer taknemmelighed, respekt og beundring. Generelt oplevede vi i øvrigt helt overvældende alle folk, vi mødte på Hawaii, som enormt flinke og rare mennesker.

Vi gik mætte og glade fra Plantation Grill, som var et hyggeligt sted med nærværende tjenere, god mad og lækre cocktails. Eneste minus var toiletforholdene, for da skulle man ud af bagindgangen og om på den anden side af en nabobygning, og der var kun ét toilet til hvert køn og ikke de reneste af slagsen. Mindre detalje, som vi dog godt kunne se igennem fingre med.

Jeg kan klart anbefale Plantation Grill, og et besøg her kan desuden nemt koordineres med, at man forinden har holdt ind og nydt den smukke solnedgang over havet ved den nærliggende tange.