Kohala Coffee Mill Hawi 1

Vi ankom til Big Island om aftenen efter en knapt seks timers lang flyvetur fra San Francisco, hvor vi havde opholdt os et par dage forinden. Næste morgen begav vi os så ud for at lokalisere et sted med morgenmad, og turen gik derfor til den nærliggende by, Hawi.

Hawi er en pænt lille by med én hovedgade og et enkelt mindre supermarked, men det er et usandsynligt hyggeligt sted, hvor der bor mange kunstnere og kreative typer. Der var ét sted, vi kunne spise morgenmad, og det var på Kohala Coffee Mill, så det blev valget (hvis man overhovedet kan snakke om, at der var et).

Vi satte os udenfor i den allerede lune morgenluft med hver vores kop kaffe og bagel med forskelligt fyld. Jeg fik mig en cappuccino og en sesambagel med tunsalat, bønnespirer og flødeost on the side. Strengt taget havde flødeosten ikke været nødvendigt, men det fremgik ikke tydeligt, om “tuna” var skiver af tun eller tunsalat, og det var så sidstnævnte.

Anyway, min bagel smagte fabelagtigt! De der friske bønnespirer var virkelig prikken over i’et, og jeg kom helt i sommerstemning, hvilket jo sådan set også var naturligt nok med de behagelige temperaturer, vi befandt os i.

Kohala Coffee Mill Hawi 2

Ligeledes var min cappuccino ganske fortræffelig og dejligt stærk i modsætning til en gennemsnitlig kop amerikansk kaffe. Vi havde faktisk planer om at gøre dette sted til vores faste morgenkaffe-stop, men endte med i stedet at spise morgenmad hjemme de følgende dage, vi boede i Hawi-området.

Til gengæld stoppede vi forbi igen senere samme dag på hjemvejen efter en lang og varm hike i Pololū Valley, hvor flere i selskabet var blevet is-trængende. Jeg fik mig en udmærket mangoshake, hvor de andre valgte enten is eller shave ice.

Kohala Coffee Mill kan altså varmt anbefales både som morgenmadssted, for deres kaffe (som uden tvivl må have været Kona-kaffe) og for deres frosne fristelser.