B&G Blå Tone 1

Som jeg nævnte i et tidligere indlæg, trængte jeg til fornyelse i vores spisestel og fik hurtigt solgt vores to stel med henholdvis dybe og flade tallerkener fra Aluminia. I stedet var jeg så heldig at falde over disse fine middagstallerkener fra Bing & Grøndahl i modellen Blå Tone, seks styk for 500 kr.

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvem der har designet dem i sin tid, men desværre uden held. De kaldes også “Mågestel uden måge”, og mågestellet var det Fanny Garde, der opfandt i 1895, omend designets grundlæggende skæltegning blev skabt i 1880’erne af August Hallin.

Blå Tone er et design, der i sin tid blev brugt meget til hotelservice både med og uden stempel fra pågældende hotelrestauranter. Mine tallerkener er også hoteltallerkener og af såkaldt jernporcelæn, der er tykkere og mere robust, dog er det uden stempel. Det har jeg med overlæg undgået, da jeg synes, det saboterer helhedsindtrykket med et stempel midt i.

Jeg er generelt meget glad for Bing & Grøndahls skælmønstrede tallerkener og foretrækker også deres musselmalede med skæl frem for Royal Copenhagens riflede, selvom det nu også er et ganske elegant design.

B&G Blå Tone 2

Derudover har jeg altid syntes, at mågestellet var utroligt smagløst og oldemor-agtigt, men de senere år har jeg faktisk gradvist ændret mening. Og disse tallerkener har jo netop samme blå farvetoner som mågestellet, omend jævnt hele vejen rundt. Jeg synes, det er smadder fint!

Middagstallerkenerne fra Blå Tone er 24,5 cm. i diameter, og dermed er de blevet en erstatning for vores Lone-tallerkener fra Aluminia, der havde cirka samme størrelse. Min kæreste synes ikke de er specielt pæne, men han går også mest op i anvendelighed, og de ryger både i mikrobølgeovn og opvasker uden problemer.

Personligt synes jeg altså, de er både praktiske og umanerligt pæne, så alt i alt må det betragtes som et fremragende køb.