Gäst 1

Da jeg havde fødselsdag i januar, var jeg så uheldig, at yndlingsrestauranten holdt lukket, og så måtte jeg tænke i alternativer. Det endte med, at jeg bestilte bord på en restaurant, jeg aldrig havde besøgt tidligere, men dog var gået forbi adskillige gange med deraf følgende vakt nysgerrighed.

Så min kæreste og jeg tog på Restaurant Gäst på Park Allé. Der var kun få andre selskaber i restauranten, og vi fik tildelt et bord ved vinduet, hvorefter der kom lækkert brød samt vand på bordet – og vandet viste sig at komme i en komisk lille San Pellegrino-flaske. Havde jeg været klar over det forinden, ville jeg have spurgt efter postevand i stedet.

Vi besluttede hver at bestille tre retter, og jeg lagde ud med forret bestående af små strimler pighvar med hasselnødder, selleri og friteret perlebyg. Der var små lækre klatter med dip og drysset med frisk dild på toppen. Til forretten fik jeg ud over en cola et glas mineralsk hvidvin, der passede godt til den i øvrigt smadder lækre forret.

Min kæreste bestilte forretten med bøffelmozzarella og San Daniele-skinke, og det blev serveret uden andet – blot ost og skiver af skinke uden grønt eller lignende. Det var han dog meget tilfreds med, hvor jeg nok ville være blevet skuffet, hvis det havde været min forret. Så det var jo på sin vis heldigt. Til sin forret nød min kæreste en kold Jacobsen Extra.

Gäst 2

Gäst 3

Gäst 4

Til min hovedret bestilte jeg et glas chianti, og smagen af den fuldfede rødvin bragte mig straks tilbage til min første aften i Milano for et par år siden beskrevet i dette indlæg. Fremragende vin! Jeg bør gøre mig det noget mere i chianti, tror jeg.

Selve hovedretten var krondyr med rødbeder, grillet kål og espressosauce. Meget interessant ret med god sammensætning og en udsøgt og finurlig sauce med tydelige noter af kaffe, der passede fortrinligt til det røde vildtkød og de søde rødbeder.

Min kæreste valgte en nakkefilet af økogris med persillerod, løg og citrontimian. Han var også ganske godt tilfreds, omend retten viste sig at komme med løgringe, og han er ikke voldsomt game på indbagte ting. Men alt i alt stadig en god ret, der blev nydt med endnu en øl fra Jacobsen.

Til dessert fik min kæreste husets tiramisu, som jeg også snød mig til et par bidder af, og den var virkelig god. Derudover fik jeg mig en spøjs lille urskov af kærnemælksorbet, æbler, stængler af skovsyre og jordskokker. En skøn lille herlighed, omend en anelse sær fornemmelse med jordskokkerne sammen med det søde. Men det holdt alligevel, når man lige havde vænnet sig til det.

Gäst 5

Gäst 6

Gäst 7

Betjeningen var høflig og tilpas nærværende i løbet af hele aftenen, og det var ikke svært at komme i kontakt med tjenerne, når vi manglede noget, selvom vi sad et stykke væk fra de andre selskaber i rummet.

Vi fik et godt grin af miniature-vandflasken, men ellers var resten faktisk ganske uden dikkedarer. Maden var god, også til prisen, og vi havde en hyggelig aften. Jeg er glad for, at jeg fik prøvet Gäst, og jeg kunne snildt finde på at reservere bord der en anden god gang.