Lundtofte 1

I det opsummerende indlæg om 2015 afslørede jeg, at jeg var kommet til selv at købe to af de ting, jeg havde medtaget i en af collagerne med madrelaterede julegaveidéer. Da jeg lavede en tilsvarende collage for 2014, var det primært med ting, jeg i forvejen havde – det havde været smart at gøre igen, men næh nej.

Jeg rettede dog lidt op på det i collage nr. 2, hvor der var et par ting med, jeg allerede har, men da var det allerede for sent – jeg havde ladet mig friste og lod pengepungen løbe af med mig.

Nuvel, det var faktisk ikke en helt ufornuftig handling, for det ene køb var Mumi julekruset, som blev pakket ind og taget med juleaften som årets mandelgave, hvor det skabte stor glæde ved dets nye ejer. Jeg var kun en anelse misundelig – jeg har jo en thing for Mumi-krus.

Det andet køb, derimod, var en dyrere affære, for jeg rendte ind i en sælger på Den Blå Avis, der havde dette smukke palisandertræsbestik fra Lundtofte til salg for 900 kr., og jeg var så heldig at lokke ham til at sælge mig det for blot 750 kr. inkl. fragt!

Lundtofte 2
Lundtofte 3

Sættet består i alt af 35 dele: 9 gafler, 12 knive, 10 spiseskeer, 3 kartoffelskeer og en 1 sovseske, så rundt regnet er det kun lidt over en 20’er, jeg har givet per del. Det er da en ret god handel, synes jeg, for bestikket er altså noget så fint.

Det er den norske industrielle designer Tias Eckhoff, der har designet bestikket ved navn Opus for Dansk Knivfabrik Lundtofte Stainless Denmark i sin tid. Jeg ved dog ikke, hvornår det er fra oprindeligt ift. årstal.

Bestikket har forskellige brugstegn med lidt varierende skaftnuancer, men det synes jeg nu blot giver det karakter. Det er rustfrit stål, men har på grund af træet ikke godt af maskinopvask, så på den vis er det lidt upraktisk.

Alt andet lige synes jeg, at det fine udseende opvejer, at det skal vaskes op i hånden, og jeg er allerede meget glad for mit pæne pæne palisanderbestik, der blev indviet nytårsaften.