Julekonfekt Appelsinkugler 1

Jeg arbejdede til og med den 23. december, før jeg gik på juleferie, så det har ikke været meget juleri, jeg har haft tid til den seneste jul. Vi havde desuden min svoger på besøg fra den 23., hvor vi gik ud og spiste og fik et par øl i stedet for at julestresse.

Ikke desto mindre nåede jeg at få lavet lidt julekonfekt om aftenen den 23., og som blev færdiggjort i al hast om formiddagen juleaftensdag, før det var afsted mod Fyn til familiehygge.

Jeg lavede tre slags, men det var kun de her, der endte med at være direkte anbefalelsesværdige, så opskriften skal I selvfølgelig have, selvom jeg jo er lidt sent ude. Mængderne er på slump, så det må man justere efter behag.

Julekonfekt Appelsinkugler 2
Julekonfekt Appelsinkugler 3

INGREDIENSER:

Marcipan
Brun farin
En håndfuld mandler
Øko appelsinskal
Appelsinsaft
Cointreau (appelsinlikør)
En plade orangechokolade
Kokosflager

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Smid marcipan, brun farin og mandler i en minihakker
• Hak løs, og tilsæt appelsinskal og -saft
• Smag til med Cointreau eller anden appelsinlikør
• Konsistensjustér massen med marcipan eller væske
• Tril kugler i passende størrelser af massen
• Stil det køligt, mens chokoladen smeltes i vandbad
• Dyp vha. et par skeer en kugle ad gangen i chokoladen
• Stil kuglen til størkning på bagepapir
• Drys med kokos, før chokoladen størkner
• Stil køligt indtil en times tid før servering