Restaurant Ét 1

Hver onsdag spiller jeg badminton med en kammerat, og den forgangne onsdag var sidste gang inden jul, så vi havde besluttet at holde “juleafslutning”. Efter vi havde banket hinanden til plukfisk, tog vi derfor ind til centrum for at prøve lykken med at få bord på Restaurant ET, og de havde heldigvis plads til os.

Efter en times træning havde vi begge fået bygget en god sult op, og ud over henholdvis en stor cola og en Jacobsen Brown Ale besluttede vi hver at lægge ud med to Perle Blanche-østers med vinaigrette. For syv søren, det var nogle gode østers! Den sartsalte, blide smag gav mig følelsen af at stå ved kysten med vind i håret spejdende ud over havets brusende bølger…

Jeg har tidligere haft det ret stramt med østers, men jeg har lært, at det som regel er de østers, der er fede og metalliske i smagen, jeg ikke er så begejstret for. Og så gør det en verden til forskel at få en østers serveret toppet med vinaigrette – det er klart min favoritkombi frem for med citron eller champagne på.

Restaurant Ét 2

Restaurant Ét 3

Jeg kunne huske fra tidligere besøg på Restaurant ET, at deres portioner er ret store. Faktisk så store, at jeg en gang i stædig insisteren på at have plads til den bestilte dessert forspiste mig og derhjemme efterfølgende lå i fosterstilling med stygge mavesmerter resten af aftenen. Derfor besluttede jeg mig for i samråd med en tjener, at en fristende forret mængdemæssigt godt kunne gøre det ud for en hovedret.

Så jeg valgte stedets alternative “Surf & Turf” bestående af tynde skiver grillet oksemørbrad, to store indbagte rejer, koriander, yuzu-citrus, pak choy, peanuts og lime. Retten var angivet med rejer på menukortet, så jeg blev lidt skuffet over, at det viste sig at være indbagte rejer. Men retten var på trods af denne overraskelse utroligt velsmagende, og der var sandt nok rigeligt af den.

Min kammerat valgte en hovedret med lammeculotte tilberedt sous vide ved 59 grader og serveret med glacerede gnocchi, artiskokker, purløg, blegselleri og hvidløg. Han var svært tilfreds med særligt kødet, der var helt fantastisk – en klar succes!

Til maden blev der i øvrigt serveret både lyst og mørkt brød med henholdvis smør og en grøn sennepskrydderdressing.

Restaurant Ét 4

Dessert skulle der naturligvis også til, og vi valgte begge den såkaldte “Københavnerstang facon maison”. Den bestod af ananas i forskellige former, vanille, kokos, knas og verbena. Især kokossorbeten og det sjove smulder smagte fortræffeligt! Der var ikke super meget københavnerstang over smagen, men det var en dejligt frisk og sød dessert.

For to østers, en (stor) forret, dessert og en stor cola kom jeg af med blot 330 kr. eksl. drikkepenge. Enormt billigt kvaliteten taget i betragtning! Min kammerat kom af med cirka en 100-lap mere, men fik også en egentlig hovedret og øl (i stedet for cola), men jeg er sikker på, at han også syntes, det var pengene værd.

Restaurant ET er sådan et sted, man snildt kan tage hen og forkæle sine smagsløg – sågar på en almindelig hverdagsaften uden reservation –  uden det sprænger budgettet. Klart en anbefaling herfra.