Julebag 1

Jeg er nu endelig ved at komme hen i retning af noget, der kunne lugte lidt af julestemning trods den manglende frost og sne. Det hjalp lidt på det at få købt juletræ, som i aftes blev pyntet til tonerne af Ella Fitzgeralds julesange og med en klejne i mundvigen.

Kaninen Preben er enormt betaget af juletræet og havde hele aftenen meget travlt med at få sat duftemærker på samtlige af de grene, han kunne nå med hagen, når han strakte sig helt op på sine pelsede tåspidser. Nu ligger han selvtilfreds og loafer den under træet, som han utvivlsomt betragter som sin ejendom.

For mit vedkommende er det nu på tide at tænke på julebag, og derfor vil jeg lave en slags repost af to tidligere indlæg med opskrifter på henholdvis nogle fremragende juleboller med kardemomme samt intet mindre end verdens bedste julesmåkager.

Julebag 4

Julebag 5

Den første opskrift, jeg vil lufte, er på julebollerne med kardemomme. De er baseret på en opskrift fra Slagtenhelligko, som mere end én gang har inspireret mig til nye, lækre opskrifter efter at have postet fristende billeder på sin blog.

Bolledejen fortjener rigelige mængder kardemomme for at få den helt rigtige juleduft og -smag, og på toppen har jeg penslet de ubagte boller med sødmælk og efterfølgende drysset med mørk sukker for ekstra sødme.

Det er en dejligt nem opskrift, og bollerne smager fantastisk efter en hurtig afkøling smurt med et lag køligt tandsmør, lidt appelsinmarmelade eller måske en skive af den gode ost. Min version af opskriften findes her.

Julebag 2

Preben og træ

Julesmåkagerne er oprindeligt en opskrift, jeg fik af en veninde, der havde dem med en dag på studiet, den gang vi læste sammen. Jeg har aldrig været den store småkageelsker, men hendes var lige i øjet! Og det kan jeg forstå af kommentarfeltet, de gange jeg har postet opskriften, at I er flere, der er enige med mig i :-)

Opskriften kræver ikke det store af ingredienser, blot smør, rørsukker (eller farin, som en sød læser tippede om), sirup, vanillesukker, kanel, æg, natron og mel. Mængden af mel kan dog variere, og det vigtigste er, at konsistensen bliver som vist på billederne i originalopskriften bl.a. her og her, så dejen er til at arbejde med.

Når man har taget småkagerne ud af ovnen, skal de lige køle af på en rist, indtil de ikke længere er bløde. Når de har “sat sig”, er de lige til at spise lune med en sprødhed udenpå og et sødt og halvblødt indre. De bør simpelthen prøves – jeg vil næsten garantere, at de vil falde i de flestes smag.