Julekonfekt 1

For tre år siden postede jeg i løbet af en snefuld december nogle forskellige opskrifter på julekonfekt, som jeg nu har til hensigt at opsummere i et enkelt indlæg, for de var faktisk ret gode.

På første billede ses chokoladeovertrukne kugler med blandt andet marcipan, dadler, whisky og lakrids. Den oprindelige opskrift findes her, og man kan naturligvis justere mængderne, som man foretrækker det.

Whiskyen behøver ikke være den røgede slags, som jeg anvendte, hvis man ikke lige har den store fidus til dét, og man kan også i stedet for whisky vælge at eksperimentere med for eksempel cognac eller likør som erstatning.

Disse kugler var mine favoritter den pågældende jul, omend de ikke just var børnevenlige. Generelt er min konfekt for det meste med lidt alkohol i, men det kan man jo bare vælge fra.

Julekonfekt 2

Næste billede er havregrynskugler bestående af havregryn, smør, mandler, marcipan, dadler og kakaopulver, og så havde jeg tilsat lidt mørk rom i massen, der gav et ekstra pift.

Den oprindelige opskrift på disse alternative havregrynskugler findes her. Alle ingredienserne røg i minihakkeren, og så var det efterfølgende bare om at konsistensjustere, så der kunne rulles fine kugler.

Efterfølgende blev de rullet i kakaopulver, som dog trak godt ind i den fedtede grundmasse, så lige før servering fik de en eller to omgange til i kakaopulveret. Det gjorde dem absolut ikke mindre gode. Det kan også anbefales at stille dem koldt indtil servering.

Man kan godt undlade rommen, men det ville næsten være en skam, for det gav kuglerne en ekstra krydret, sødlig-skarp smag.

Julekonfekt 3

De næste konfektkugler kaldte jeg appelsinbomber, og de bestod af hakkede mandler, dadler, abrikoser og marcipan som grundmasse, og så havde jeg tilsat revet øko-appelsinskal, appelsinsaft og appelsinlikør.

Efterfølgende blev kuglerne dyppet i smeltet hvid chokolade og pyntet med sukkerstjerner. Den hvide chokolade og det gennemgående appelsintema gik virkelig godt sammen.

Disse appelsinbomber var det mest populære konfekt, jeg havde medbragt denne juleaften, og det var det første, der blev udsolgt af på fadet.

Den oprindeligt postede opskrift findes her.

Julekonfekt 4

Og for at runde det alkoholiske konfekttema af kommer der her de syltede abrikoser i citruslikør. Da jeg lavede dem, havde jeg lidt længere tid til juleaften end nu, så abrikoserne lå i likørlage i tre uger, før de blev taget op og overtrukket med henholdsvis mørk og hvid chokolade.

Jeg havde prikket huller i abrikoserne med en gaffel, før jeg lagde dem i glas med enten Grand Marnier eller Cointreau, og så lå de bare der og svømmede rundt, indtil de skulle dekoreres. Mindre end tre uger kan nok også gøre det.

Chokoladen blev bare smeltet langsomt og klattet ovenpå. Ikke super dekorativt, selvom jeg prøvede at kompensere med sølvfarvede sukkerkugler. Men trods det skrabede udseende smagte de ret godt.

Den oprindelige opskrift er postet her.

Julekonfekt 5

Sidste opskrift er en af mine yndlinge, som går helt tilbage fra min barndom, hvor min mor og jeg hver jul stod i køkkenet og lavede de her sammen, omend med almindelige chokoladeknapper på toppen i stedet for Smarties.

Pebermynteknapperne her er utroligt simple at lave, og det handler mest om at bruge nok flormelis og være mådeholden med de meget skrappe pebermyntedråber.

Den oprindelige opskrift er her, og jeg får ved gensynet helt lyst til straks at gå i køkkenet og lave en bunke af disse. Jeg tror søreme, jeg gør det…