Brunsviger

Jeg er født og opvokset i Odense, og når jeg i ny og næ begiver mig retur på visit, er det af høj prioritet at få mindst ét stykke brunsviger indenbords i løbet af opholdet.

For et par uger siden tog jeg med to barndomsveninder i sommerhus på Nordfyn, og dagen efter kom min mor og hendes kæreste op og spiste frokost med os, og så havde de været så søde at lave hjemmelavet brunsviger til os!

I Aarhus er det så godt som umuligt at opstøve en rigtig brunsviger, omend der er mange sørgelige forsøg. En rigtig ser ud som ovenfor, og den smager, så fuglene synger. Jeg spiste tre (fire?) stykker og nød hver en bid.

Jeg har selv prøvet at gøre kunsten efter med en i øvrigt hemmelig opskrift fra en fynsk bager videregivet til mig i smug, men dejen hæver desværre for meget, så jeg er stadig i træningsfasen. Men jeg bliver ved, til den er der… og så deler jeg måske opskriften med jer ;-)