Andemadder 1

Mortens Aften blev i år fejret hos min søster og svoger, der havde inviteret en flok venner (og mig) til “tirsdagsvin”. Det er et koncept, hvor man hver især medbringer et par ting til bordet, og så sørger værterne for vinen.

Denne gang var der naturligvis andetema, og det resulterede i et overdådigt middagsbord med and i alle afskygninger – salat med stegt and, små flûtes-burgere med confiteret and etc. Selv havde jeg valgt at medbringe “andemadder” med andelever-terrine og figen.

Jeg har tidligere lavet et indlæg om smørbar figen her, men denne gang var jeg doven og lavede en simplere udgave, som dog var mindst lige så god, så den opskrift skal I ikke snydes for.

Andemadder 2

Andemadder 3

INGREDIENSER:

Fibertoastbrød
En pakke figener
Et glas figener i cognac
En lille håndfuld rosiner
Et skvæt cognac
Evt. lidt vand
Andelever-terrine
Frisk persille

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Udstik toastbrødet i den ønskede form
• Væd den ene side af alle stykkerne med lidt cognac
• Put figenerne og rosiner i en minihakker
• Tilsæt cognac og evt. lidt vand, og hak det fint
• Justér konsistensen, til den er tilpas våd
• Smør figenmassen på hverandet stykke toast
• Læg en tynd skive terrine ovenpå
• Top med frisk persilledrys og et stykke toast
• Pynt med en lille dusk persille ved servering

Andemadder 4

Andemadder 5

Figenmassen er nemmest at arbejde med, når den ikke er for klæg, derfor skal den være lidt våd i det. Man justerer blot konsistensen med enten cognac eller vand, alt efter hvor stærk man ønsker den.

Jeg købte figener i cognac fra Skælskør Frugtplantage (dem, der også laver grød og marmelade), og jeg brugte primært lagen fra glasset til at væde brødet og konsistensjustere figenmassen med.

Man kan naturligvis sagtens lave de her hors-d’œuvres som almindelige sandwiches uden at udstikke, men det er da immervæk lidt festligt med figurer, synes jeg.