Mumi Hold Sverige Rent 2

Mens jeg sad og fedtede rundt med at finde ideer til julegaveønsker til dette indlæg, fik jeg øjnene op for det fineste Mumi-krus, et jubilæumskrus i forbindelse med Hold Sverige Rent-kampagnen.

Desværre viste det sig at være ret svært at finde på danske hjemmesider, og selvom et par brugere har det til salg på Den Blå Avis, er det til forargelige overpriser. Den slags gider jeg af princip ikke støtte.

Til sidst fandt jeg det alligevel her hos Royal Design til 227 kr., og omend det var en noget pebret pris for et krus, besluttede jeg efter et par timers betænkningstid mig for at købe det. I samme ombæring støtter man nemlig kampagnen for at holde Sveriges grundvand rent.

Mumi Hold Sverige Rent 1

Det er jo ikke ligefrem nogen hemmelighed, at jeg ikke står i akut mangel af krus. Jeg har måske lidt en samlermani, hvad pæne krus angår, og dette er da også mit fjerde Mumi-krus. Men til mit forsvar vil jeg blot sige: Se lige, hvor fint det er!

Det er den nu afdøde finske kunstner og forfatter Tove Jansson, der i sin tid stod bag designet med det fine søuhyre og den skamfulde mumi med det fosforholdige vaskepulver, der er skadeligt for miljøet.

Det synes jeg, Tove har gjort ret godt. Og jeg har på fornemmelsen, at Mumi-kruset og jeg bliver ret nære venner i løbet af den kommende vinter.