Contiferet and med broccolisalat 1

I betragtning af, at det lige straks er Mortens Aften, vil jeg poste dette indlæg om et fremragende aftensmåltid fra en måneds tid siden inkluderende and. Det var en dag, hvor jeg orkede minimalt i køkkenet, men alligevel fik stablet en lækker kombi sammen uden de store dikkedarer.

Jeg havde på vejen hjem fra arbejde været forbi den lokale slagter, der havde confiterede andelår, som allerede var spiseklare efter en relativt hurtig opvarmning i ovn eller på pande.

Jeg besluttede at lave en omgang ovnkartofler til af små økokartofler, der blev vasket grundigt, vendt i lidt olie og efterfølgende drysset med salt og peber for til sidst at ryge i ovnen ved 200-225 grader. Sådan nogle kartofler er i øvrigt efter min overbevisning lige dét bedre med bibeholdt skræl.

Prikken over i’et var dog klart broccolisalaten. Det var evigheder siden, jeg sidst havde kastet mig ud i sådan en, så jeg søgte først efter lidt inspo på nettet og ligeledes med en skæven til min sædvanlige opskrift på kartoffelsalat. Det er jo med lidt god vilje lidt i samme boldgade…

Contiferet and med broccolisalat 2

Den tørre del bestod af friske buketter broccoli, rød peberfrugt i tern og finhakket løg. Den våde del af lige dele skyr og salatmayonnaise. Det hele blev blandet sammen og tilsat en knivspids karry, lidt urtesalt og kværnepeber.

Det var enormt simpelt at stykke sammen, og en anden gang kunne jeg også sagtens finde på at supplere med eksempelvis små blomkålsbuketter og et drys friske krydderurter.

Broccolisalat er i min optik klart en af de mere interessante måder at få serveret de nødvendige grøntsager på, og dressingen er sågar semi-sund i kraft af skyren, som man jo kan justere mængden af efter smag og behag.