Fika 1

I Jægergårdsgade her i Aarhus ligger der en tøset (vurderet på interiør og salg af pastelnuttet brugskunst) og hippie-agtig café, som jeg tidligere har nævnt kort i dette indlæg. Stedet hedder Café Fika og er et overvejende økologisk spisested med take-away og køkkenaccessories.

Da jeg i oktober måned for første gang besøgte stedet, købte jeg en lille take-away-boks med hjem til frokost indeholdende fire forskellige slags salatmiks og en valgfri humus, og selvom sådan en lille boks til 50 kr. ikke syner af meget, mættede den særdeles godt.

Alt efter hvilken af de tre bokstørrelser, man ønsker, kan man vælge et vist antal salater samt humus. Da jeg var der, havde de både traditionel humus, rødbedehumus, pastinakhumus, karryhumus og humus på soltørrede tomater, og rødebedehumus kan virkelig anbefales!

Jeg var relativt overrasket over, hvor velsmagende salaterne var, da sådan noget salatbar visuelt ofte er lidt kedeligt. I de forskellige skåle var der blandt andet noget bønnemiks, linser, blandede rodfrugter, cous-cous, kål og bladselleri iblandet en masse sunde sager såsom nødder, bær og krydderurter.

Fika 2 Fika 3 Fika 4

I dag var jeg atter forbi Fika for at købe tilbehør til aftenens to fuldfede bøffer, jeg havde købt ved slagteren. Jeg valgte en mellem boks til 70 kr. med fem slags valgfri salat og to slags humus, og det passede fint som tilbehør til to personer.

Fika sælger også andet end salater, blandt andet juices, smoothies, sandwiches og snacks, og man kan også få sig en kop varmt at drikke, hvis man er til den slags. Stedet appellerer i min optik klart mest til kvinder, men jeg er ikke i tvivl om, at mænd også er hjerteligt velkomne.

For en kødspisende nips-hader som mig må jeg alligevel erkende, at Fika ikke er et helt tosset sted. Ingredienserne er af høj kvalitet, de prioriterer økologi og bæredygtighed, og så smager det der salat faktisk ret godt.