Rejemad og leverpostej 1

Selvom franskbrødsmadder måske ikke rigtigt kategoriserer under smørrebrød, hvis det skal være helt rigtigt, synes jeg alligevel, at de her madder fortjener det.

Forleden købte vi nemlig atter Lasses Guldmedaljebrød til 32 kr. fra Schweizerbageren – et brød der har vundet en eller anden konkurrence, og som er baseret på hvedesurdej og durum og efterfølgende koldhævet i 24 timer.

Min kæreste er normalt mere rugbrødstypen, hvor jeg i højere grad er tilhænger af et luftigt og hvedet surdejsbrød, og så passer sidstnævnte jo fremragende til en rejemad. Så sådan et par madder byggede min kæreste op til os toppet med mayo, frisk dild, limesaft og et drys kværnepeber.

Derudover lavede jeg mig også en mad med leverpostej med en håndfuld skovsyre fra altanen. Og er du vimmer, det var en god kombi! Den fuldfede postej med en gennemtrængende syrlighed fra den knasende skovsyre var eminent.

Rejemad og leverpostej 2

Nu er potten med skovsyre kommet ind i varmen på hemsen, og jeg er lidt spændt på, hvordan den klarer sig indenfor vinteren over. Planten er jo nok vant til at kunne klare sig udenfor i det danske klima, men jeg håber lidt at kunne holde den fra dvale, så jeg fortsat kan bruge af den.

Indtil videre ser den dog ud til at trives ved siden af den vietnamesiske koriander, den flerårige basilikum og tallerkensmækkeren, som i øvrigt er skudt voldsomt i vejret, efter den kom indenfor. Det skal nok blive spændende at følge.

