Chili con carne 1

Jeg hundefryser simpelthen for tiden – kan slet ikke vænne mig til det kølige efterårsvejr, og selvom jeg allerede har taget min vinterfrakke i brug, fryser jeg ind til benet, når jeg står og venter på bussen. Jeg ender da med at være død og bundfrossen, inden vi når vinter…

Men så er det indtil da i det mindste en trøst, at man kan varme sig indefra med lidt stærk mad som for eksempel denne chili con carne, der giver sved på overlæben og prikken i ganen.

I denne opskrift har jeg tilsat edamamebønner, som jeg er ret vild med. Første gang kom jeg dog til at putte dem i for tidligt, og så bliver de for bløde og møre. I stedet tilsætter jeg nu de optøede edamamebønner i gryden blot 10 minutter inden servering, så de kun lige bliver gennemvarmede.

Da jeg tog billederne til indlægget her, fyrede jeg rigeligt med friskhakket chili i gryden, og min kæreste blev næsten nervøs for, om jeg nu ikke overdrev lidt. Det viste sig dog at være nogle totale fusere, de chilier jeg havde brugt! Så fremover smager jeg lige forsigtigt på dem først.

Chili con carne 2

INGREDIENSER (svarende til en stor grydefuld):

Olivenolie til stegning
2 små eller 1 stort rødløg
3 fed hvidløg
2 spsk koncentreret tomat
400 gram hakket okse
2 dåser røde kidneybønner
1-2 dåser flåede tomater
Friske chilier
½ rød peberfrugt
1 gulerod
Edamamebønner
1 spsk. kakaopulver

Creme fraiche 38%
Frisk mynte
Friskbagt brød

Chili con carne 3 Chili con carne 4

FREMGANGSMÅDE:

• Hak løg og hvidløg, og steg dem gyldne i en gryde med olivenolie
• Tilsæt koncentreret tomat, og pas på, at det ikke brænder på
• Steg oksekødet i gryden, til det lige præcis er brunet
• Dræn kidneybønnerne, og tilsæt dem og flået tomat i gryden
• Finhak det antal chilier, du ønsker, og tilsæt dem i gryden
• Tilsæt kakaopulver (ægte kakao, for guds skyld ikke Nesquik!)
• Skær peberfrugt i tern, og riv guleroden, tilsæt dem i gryden
• Lad det koge, indtil det har den ønskede smag og konsistens
• Tilsæt edamamebønnerne, og hold det nu under kogepunktet
• Efter ti minutters tid er chili con canen klar til servering
• Servér med brød, en klat creme fraiche i og drys med frisk mynte over