Kaffekrus eco bamboo 1

For noget tid siden kom jeg forbi Café Fika på Jægergårdsgade for første gang. Jeg var egentlig bare nysgerrig og ville se, hvad det var for en butik, men endte med både at købe en portion vegetarisk frokost med hjem såvel som en af de ovenfor viste kaffekopper.

Caféen er både et overvejende økologisk spisested med primært vegetariske og allergivenlige retter, men også en slags brugskunstforretning med salg af blandt andet romantisk keramik og pastelfarvede køkkenartikler.

Indlægget her skal dog handle om den økologiske kaffekop, jeg købte med hjem, for den er nemlig lidt speciel. Kopperne til 65 kr. stykket fås i alle regnbuens farver, og jeg valgte en diskret mat lysegrøn af slagsen. De kan klare væsker op til 120 grader og sågar tåle en tur i opvaskeren.

Kaffekoppens materiale består af 100% økologisk plantemateriale såsom bambusfibre og risskaller, og det inkluderer også silikonedelene, der er lavet af det biologisk nedbrydelige og non-toksiske PLA (polylaktid) baseret eksempelvis på majsstivelse eller rørsukker.

Kaffekrus eco bamboo 2

Ifølge fabrikanten vil disse kopper, såfremt de blev bortkastet i naturen, blot være 365 dage om at blive totalt nedbrudt og dermed fungere som en slags økologisk gødning frem for skadeligt affald.

Generelt er firmaet bag meget fokuseret på bæredygtighed og miljøvenlige produkter uden brug af sundhedsskadelige materialer, og det synes jeg klart er værd at støtte. Også selvom det nok har givet en vis portion CO2-udledning at transportere krusene fra Kina til Danmark.

Jeg har allerede brugt mit krus adskillige gange, og selvom det jo ikke er en termokop, fungerer den i kraft af sit låg ret godt ift. at holde min kaffe og te varm. Så jeg synes absolut, at denne kaffekop er anbefalelsesværdig.