Tomatmarmelade med ingefær 1

I denne årstid er nogle af de mest populære indlæg på bloggen baseret på søgninger helt overvejende mine opskrifter på blommechutney og tomatmarmelade. Det er der heller ikke noget at sige til, for de er begge særdeles anbefalelsesværdige.

Men nu har jeg lavet en ny version af tomatmarmeladen, og den eneste væsentlige ændring er faktisk, at jeg har tilføjet ingefær, som jeg er ret vild med smagen af, og så skulle det jo også være så sundt.

Marmeladen gør sig rigtigt godt på nybagte boller eller knækbrød, men passer også fortrinligt som supplement til det store ostebord med charcuteri og en god flaske vin til.

Selvom der er meget sukker i marmelade, er det dog stadig vigtigt, at den hældes på et desinficeret glas og efterfølgende opbevares på køl, så den kan holde sig længst mulig tid uden at blive dårlig.

Tomatmarmelade med ingefær 2

INGREDIENSER (til ét syltetøjsglas):

• 350-400 gram små tomater
• ½ dl. vand
• 1 spsk. honning
• Et skvæt citronsaft
• 200 gram sukker
• 1 tsk. vanillesukker
• 1-2 spsk. friskrevet ingefær

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Skær tomaterne i halve eller både alt efter størrelse
• Læg dem i en gryde med honning, vand og citronsaft
• Lad det koge i cirka 20 minutters tid under jævnlig omrøring
• Tilsæt sukker og vanillesukker til tomatblandingen
• Lad det koge videre i 20 minutters tid under jævnlig omrøring
• Tilsæt revet ingefær, og lad det koge ind i ca. 5-10 minutter
• Når konsistensen begynder at blive tyk, tages gryden af pladen
• Marmeladen afkøles og hældes på et desinficeret glas
• Opbevar glasset på køl med tætsluttende låg

Tomatmarmelade med ingefær 3 Tomatmarmelade med ingefær 4

Det er ikke så meget, jeg har gjort det i sylterier endnu dette efterår. Sidste år fik jeg både lavet tomatmarmelade, limecurd, solbærgelé og nektarinchutney samt syltet chili, rødløg og fennikel. Det er jo ikke særligt svært eller tidskrævende, så jeg burde egentlig komme i gang igen.

Sådan en krukkefuld med syltede herligheder gør sig i øvrigt også godt som værtindegave med et stykke klippet stof om låget lukket med en fin garnsløjfe og så en påsat mærkat, der angiver indholdet.