Vietnamesisk koriander

Sensommeren er officielt forbi, og vores udlejer har nu tændt for fjernvarmen i vores bygning. Det betyder også, at jeg snart skal tænke på, hvilke planter på altanen der kan overleve den kommende vinter inkl. frostvejr.

Erfaringen fra de sidste to år med forholdsvist milde vintre viser, at den rødbladede syre kommer stærkt tilbage, når foråret nærmer sig. Ligeledes er mynten en sejlivet sag, og rosmarinen ligeså.

Men min flerårige basilikum og den vietnamesiske koriander som vist ovenfor må nok flytte indenfor i varmen. Jeg anskaffede mig disse to i foråret og har ingen idé om, hvordan de vil klare omvæltningen, men jeg krydser fingre for, at de klarer skærene.

Derudover har jeg et fint lille kastanjetræ, der startede som en tilfældig kastanje puttet i jorden ved siden af de andre planter, og en dag dukkede en bastant lille spire op. Den skød op med hast og fik kort efter sin egen potte, og den er nu blevet stillet ind i køkkenet til overvintring.