Snaskede kanelsnegle 1

Efterårsvejr = kanelsneglsvejr. Det er det i hvert fald blevet for mig, og for en god uges tid siden fik jeg sådan lyst til at lave kanelsnegle, mens jeg stod ude på altanen og indsnusede den kølige luft med udsigt til brungrønne trækroner.

Jeg kunne huske, at jeg tidligere havde benyttet mig af denne opskrift, så den valgte jeg at bruge igen, og det var med stor succes. Jeg sparede absolut ikke på snasket, og efter aftensmaden blev de stornydt med et glas kold mælk inde i sofaen.

Der var dog alt for mange til, at vi to personer selv kunne spise dem, så resten tog jeg med på arbejde dagen efter, hvor mine hjælpsomme kolleger flittigt fik tømt fadet, så end ikke en krumme var efterladt.

Hvis man ikke som jeg er heldig at have en flok kageglade kolleger, kan man også halvere opskriften og lave dem i et mindre fad, der passer til en mindre mængde. Og ellers kan de garanteret også klare en tur i fryseren, så man kan gemme nogle til en dag, hvor man ligger influenzaramt under dynen og sukker efter lune snegle.

Snaskede kanelsnegle 2 Snaskede kanelsnegle 3

INGREDIENSER (til ca. 15 styk sv.t. et mellemstort fad):

1 dl. mælk
25 g. gær
1 æg
½ tsk. salt
1 spsk. sukker
100 g. smør
300 g. hvedemel

– – –

165 g. smør
165 g. brun farin
1 ½ spsk. kanel
½ spsk. stødt muskatnød

Snaskede kanelsnegle 5

FREMGANGSMÅDE:

• Lun mælken ved lav varme, og hæld den i en skål
• Smuldr gæret ud i mælken, til det er helt opløst
• Slå ægget ud i skålen, og tilsæt salt og sukker
• Smelt smørret i gryden ved lav varme, til det er flydende
• Rør smørret i skålen, og tilsæt lidt efter lidt melet
• Ælt det, til dejen er fast. Stil da til hævning overdækket 1½ time

• Smelt smørret til fyldet ved lav varme
• Bland smør, farin, kanel og stødt muskat i en skål
• Rul dejen ud i en aflang firkant, og smør fyldet ud over
• Rul dejen sammen som en lang pølse, og skær skiver af den
• Læg sneglene ved siden af hinanden i et fad med bagepapir
• Lad dem efterhæve tildækket en halv times tid
• Bag dem i ovnen ved 175 grader i cirka 20 minutter
• Sneglene er færdige, når de er blevet gyldne og faste

Snaskede kanelsnegle 4

Man kan variere størrelsen på sneglene, som man har lyst til. Jeg foretrækker, de er lidt mindre end almindelige kanelsnegle fra bageren, så de er mere hapsestørrelse. I så fald ruller man bare dejen ud, så det korte led bliver lidt kortere.

Ved at bage sneglene i et fad sikrer man at få så meget af snasket til at blive i og omkring sneglene, så det ikke går til spilde. Det er jo ret vigtigt med så meget snask som muligt.