Æbletræ 1

Nede i vores baggård er der lige uden for den indhegnede gård, der hører til vores bygning, et lille grønt stykke med græs, en tæt busk og så et fint æbletræ med charmerende asymmetriske grene. Jeg tager af og til og knækker en af de strittende grene af og tager med op til Preben, der elsker at gnave i dem.

Men her til efteråret er der kommet de fineste æbler på træet. Jeg har kunne følge med i, at de har vokset sig store og fine, og efterfølgende falder de efter tur af træet og ligger bare på græsset eller asfaltstien og rådner.

Det er jo synd og skam, men ingen interesserer sig tilsyneladende for træet, så jeg er begyndt at tage de æbler med op, som ikke er blevet dårlige eller spist for meget af af småkravl. Og det viser sig søreme, at disse æbler smager helt fantastisk!

Faktisk smager de lige som æblerne på et af de to æbletræer, der stod i haven i mit barndomshjem – tilpas syrlige og faste i frugtkødet. Preben er også enig med mig: De er altså gode de her æbler.

Æbletræ 2 Æbletræ 3

Tænk sig, friske efterårsæbler direkte fra træet – det er jo den rene luksus, når man bor midt inde i byen i en lejlighed uden egen have.

Jeg tror, jeg vil gå en tur ned i gården senere i dag og se, om der skulle være flere æbler tilbage – så vil jeg nemlig lave den her lækre ærtepesto med selleri og æble og måske bage nogle af mine surdejsboller til.

Nu må I huske at nyde det smukke efterår og udnytte alle de dejlige råvarer, vores land byder på i denne årstid. Jeg skal i hvert fald gøre mit bedste :-)