Surdejsboller med æble 1

Der var uplanmæssigt minimalt med aktivitet fra min side på bloggen det meste af august måned, men den var ikke ene om at blive forsømt, for også min surdej, Thorleif, måtte lide under mit manglende engagement.

Normalt har jeg fodret Thorleif cirka en gang om ugen, men der endte med at gå godt to uger, hvor den kom til at se mere og mere desperat ud inde på sin hylde i køleskabet, før jeg fik hanket op i mig selv og nurset den tilbage til et værdigt liv.

Jeg hældte halvdelen af surdejen fra og fodrede op med vand og speltmel ad to gange med et døgns mellemrum, men så boblede den til gengæld også lystigt påny.

Efter rehabiliteringen tog jeg en god del surdej fra og fodrede den op til en grunddej, og det endte der med efter en nat i køleskabet at komme disse enestående surdejsboller ud af. Opskriften kommer her.

Surdejsboller med æble 2 Surdejsboller med æble 4
Surdejsboller med æble 3

INGREDIENSER:

En god portion surdej
Ca. 250 gram hvedemel
Ca. 250 gram speltmel
1 dl. speltkerner
1 dl. havregryn
1-2 spsk. hørfrø
½ revet æble
1 tsk. honning
1 tsk. salt
Passende mængde vand
Hasselnøddeolie
Havsalt

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Bland surdej, mel, kerner, gryn og hørfrø i en skål
• Tilsæt revet æble, honning, salt og vand, ælt grundigt
• Der er tilsat vand nok, når dejen er fast, men klæbrig
• Stil dejen til hævning, indtil den er hævet op til dobbelt størrelse
• Fordel bollerne ud på et bagepapir, lad efterhæve tildækket ½ time
• Pensel bollerne med hasselnøddeolie, og drys med havsalt
• Bag bollerne ved 180-200 grader i cirka 15-20 minutter
• Bollerne er færdige, når de er gyldne og sprøde

