Hawaii

Om cirka fem måneder drager jeg med fire rejsefæller til Hawaii, en barndomsdrøm, der går i opfyldelse. På turen derover tager vi et stop i San Francisco – mit andet hjem – i et par dage, hvor jeg allerede har planlagt, hvad jeg vil udsætte de andre for af oplevelser, også på madfronten.

I forhold til gastronomiske traditioner på Hawaii har jeg researchet lidt, og det viser sig, at de åbenbart er ret vilde med såkaldt Spam Musubi – sushi med det forkogte konserveskød Spam! Jeg mangler en grimasse, der kan passe her…

Derudover er øerne rige på bananer, ananas og kokosnødder i kraft af det frodige, stabile klima, og havet vrimler med fisk og skaldyr. Jeg glæder mig særligt til at smage Pokē, der er en slags fiskesalat ofte lavet af rå ahi-tun og spist som forret, uhm!

Og så er der Pipikaula Det skulle være en slags beef jerky, der traditionelt set stammer fra de mexicanske cowboys, der bosatte sig på Hawaii. Det består af strimler af oksekød, der først er kogt og derefter saltet og marineret i asiatisk stil. Lyder noget mere lækkert end traditionel beef jerky.

Ja, det skal nok blive en interessant tur på mange måder! Der er jo lang tid til, men jeg forventer klart, at der til den tid kommer indlæg om maden derovre fra. Så glæd jer!

