Ærte-selleri-æble-pesto

Når nu det er sådan et tarveligt efterårsvejr udenfor, passer det nok meget godt at poste et indlæg med en opskrift, hvor ingredienserne hører sensommeren og det tidlige efterår til.

Jeg elsker friske ærter, og havde jeg haft en stor posefuld af disse, den dag jeg lavede denne pesto, havde jeg anvendt dem i stedet for frosne. Men pestoen smagte altså også smadder godt med optøede frosne ærter, og så har man også mulighed for at lave den i vinterhalvåret.

Pestoen bestod blot af et par store håndfulde optøede frosne ærter, et par stængler bladselleri og et halvt æble. Jeg puttede ingredienserne i en minihakker sammen med en del olie (rosmarinolie, som jeg vil poste et indlæg om ved anden lejlighed) og smagte til med salt og peber. Voilà!

Det smager virkelig lækkert på brød eller vendt sammen med pasta eller små kogte kartofler. Jeg puttede det i en krukke med tætsluttende låg og opbevarede det efterfølgende på køl, hvor det snildt holdt sig et par dage.