Estragonaïoli 1

Så er det på tide at komme op i blog-gear igen efter nogle travle uger med blandet andet Northside, overnattende gæster og sociale arrangementer. Nu kan jeg atter med god samvittighed tillade mig at sætte mig ved computeren, få lagt billeder over og fedte med skrevne ord.

I dette indlæg skal det dreje sig om en simpel og velsmagende aïoli med estragon, som jeg lavede i aftes som dyppelse til mit nybagte surdejsbrød. Surdejsbrødet skal jeg nok skrive en update på ved anden lejlighed.

Estragonaïolien var uhyre nem at røre sammen, og jeg anvendte noget så utraditionelt som en minihakker til at “piske” mayo’en sammen med. Smagen blev lækker med en krydret kant i kraft af den friske estragon og persille i en ellers traditionel hvidløgsmayo.

Jeg valgte at bruge en del sesamolie for at prøve noget lidt anderledes, og for den resterende del blev der tilsat olivenolie og rapsolie. Fordelingen er ikke angivet helt præcist, da jeg blot smagte til undervejs og tiljusterede.

Estragonaïoli 2

INGREDIENSER:

• 3 æggeblommer
• En håndfuld frisk estragon
• Et par kviste frisk persille
• Lidt purløg
• 1½ fed hvidløg
• Sesamolie (ca. 1/3 dl.)
• Rapsolie (ca. 1/3 dl.)
• Olivenolie (ca. 1/3 dl.)
• Salt & peber

– – –

FREMGANGSMÅDE:

• Skold æggene, og læg blommerne i en skål eller minihakker
• Tilsæt estragon, persille, purløg og hvidløg, og pisk/hak det
• Når massen skummer, tilsættes få dråber olie, pisk/hak igen
• Tilsæt flere dråber, gentag, lidt større dråber, gentag etc.
• Når aïolien har den rette konsistens, smages til med salt og peber
• Stil estragonaïolien på køl, og nyd til f.eks. friskbagt brød, yum!