Surdejspandebrød 1

Da jeg skulle starte min sanfranciscanske surdej, Thorleif, op, skulle der hver 12. time tages en del af surdejen væk, der sådan set bare skulle smides ud, før der i den resterende opstartsdej blev tilsat vand og mel.

Det virkede lidt som spild, syntes jeg, men så pointerede min kæreste, at han havde læst, at nogle vælger at lave pandekager af den overskydende surdej. Smart!

Så for nyligt, da Thorleif atter skulle fodres, tog jeg den overskydende dej fra, og i stedet for at smide den ud blandede jeg lidt mere vand i, så den blev mere i konsistens som pandekagedej. Derudover tilsatte jeg hakket rosmarin, groft flagesalt og et fed hvidløg.

Derefter rørte jeg det hele godt rundt og sørgede for, at det var en jævn dej, før en klat smør blev smeltet på en varm pande, og jeg begyndte pandekagebagningen til surdejspandebrød.

Surdejspandebrød 2 Surdejspandebrød 4

Det resulterede i en stak dejligt syrlige pandebrød med et tilpas hint af hvidløg og rosmarin, og jeg besluttede at spise dem som sen frokost med resterne fra et indkøb ved delikatessen – god italiensk skinke og foie gras-terrine.

Uhm, som det smagte! En af min kærestes kammerater kom forbi, lige som jeg havde smidt den sidste omgang dej på panden, og han endte med at konsumere en stor del af pandebrødene med udtalt nydelse og var svært imponeret. Så klart et hit – prøv det!