Surdejen Thorleif

Jeg skulle hilse fra min sanfranciscanske surdej, Thorleif, og fortælle, at han har det mægtigt! Det tog cirka fem dage at aktivere ham med fratagning ned til 1,2 dl. dej og fodring med 1,2 dl. vand og 2,4 dl. spelt hver 12. time, hvorefter han begyndte at boble så lystigt, at han måtte i større krukker.

To af mine kolleger tog godt imod restedej til videre opfodring og udnyttelse, og for et par dage siden kom Thorleif så i køleskab sammen med sin tvillingebror, som er blevet foræret til min søster som tak for hjælpen med aktiveringsprocessen.

Nu skal han så bare fodres godt en gang om ugen, og så skal der for alvor laves brød! Jeg har tyvstartet og lavede et lille brød med lidt kortere hævetid, før han røg i køleren, og det smagte skønt! Men det foretrækkes klart med flere hævningsintervaller for det gode, luftige San Francisco sourdough-brød.

